یک کارشناس بیماری‌های غیرواگیر:

تغذیه‌ی صحیح آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۲
Share/Save/Bookmark
 
رییس اداره‌ی بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعتقاد دارد که تغذیه‌ی صحیح می‌تواند به‌عنوان راهکاری مناسب کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا را به دنبال داشته باشد.
 
به گزارش "حافظ نیوزحمید زارع یکشنبه 17 دی در جمع خبرنگاران با اشاره به، آسیب‌پذیر بودن تمام گروه‌های سنی در برابر آلودگی هوا، گفت: تمام افراد به‌ویژه گروه‌های حساس به آلودگی هوا باید مصرف روزانه شیر و لبنیات کم‌چرب را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهند.
او گفت: مصرف روزانه دو لیوان شیر کم چرب به کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کند، زیرا کلسیم موجود در شیر مانع از جذب آلاینده‌هایی مانند فلزات سنگین می‌شود .
این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر همچنین مصرف میوه‌های دارای ترکیبات آنتی اکسیدان را نیز در محافظت از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌های آلودگی هوا موثر دانست و ادامه داد: میوه‌هایی که ویتامین‌های A ، E  و C دارد، به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا، حفاظت می‌کند.
زارع یادآور شد که مرکبات و میوه‌های دارای رنگ نارنجی، زرد و قرمز، نظیر موز، خرمالو، انواع فلفل هویج، چای سبز و سیاه، روغن‌های سویا، آفتابگردان، کلزا و زیتون، به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان، می‌تواند تاثیر مراقبتی بر بدن در برابر آلاینده‌های جوی داشته باشد.
رییس اداره‌ی بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی شیراز با توصیه به مصرف ماهی، خصوصا هنگام مواجهه با شرایط آلایندگی جوی، گفت: ماهی به دلیل داشتن ویتامین E و امگا ۳ به کاهش آسیب‌های ناشی از استنشاق آلاینده‌های جوی کمک می‌کند.
او همچنین مصرف آب و مایعات در شرایط آلودگی جوی را موجب شستشوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان ناشی از این شرایط دانست و اضافه کرد: با مصرف آب، بخشی از آلودگی هوا که وارد بدن شده، از راه ادرار، دفع می‌شود، اما باید بدانیم که مصرف نوشابه‌های گازدار به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌تواند آثار سوء آلودگی هوا را دو برابر افزایش دهد .
زارع گفت: شهروندان خصوصا ساکنان مناطقی که با آلودگی هوا مواجه‌اند، خوب است روزانه حداقل ۴۰۰ گرم میوه و سبزی مصرف کنند؛ این میزان معادل سه واحد میوه و دو واحد سبزی است.
رییس اداره بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی شیراز گفت: هر واحد میوه به اندازه یک عدد میوه با اندازه متوسط و هر واحد سبزی به اندازه یک خیار سبز، هویج یا گوجه فرنگی است؛ البته مصرف روزانه یک عدد سیر هم در شرایط مختلف کمک کننده محسوب می‌شود.
 
کد مطلب: 18619
 


 
 
 
خبرنامه ایمیلی