پایگاه خبری حافظ نیوز - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://www.hafeznews.ir/cultural Tue, 21 Feb 2017 13:31:44 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal01/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری حافظ نیوز http://www.hafeznews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری حافظ نیوز آزاد است. Tue, 21 Feb 2017 13:31:44 GMT فرهنگی 60 از رنجی که می بریم! http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16487/رنجی-می-بریم حافظ نیوز/ سرویس فرهنگی معمولاً برخی از ما ایرانی‌ها همواره با عینک سیاسی و از دریچه سیاست زدگی به مسائل مختلف نگاه می‌کنیم. از ریز گردها و آلودگی هوای شهرهایمان گرفته تا بیکاری جوانان و رکود حاکم بر صنعت تا مسائل فرهنگی روز جامعه و حتی فوتبال و خلاصه هرچه که فکرش را بکنی! این سیاست زدگی همان یگانه علت عقب‌ماندگی کشور ما در بسیاری از عرصه‌ها طی دهه‌های گذشته است. پایتختی جوانان جهان اسلام و حواشی و برنامه‌های یک‌ساله‌اش نیز از این قاعده مستثنا نیست. به‌قدری چپ و راست و موافقان و مخالفان با اغراض سیاسی به این مسئله پرداخته‌اند که حقیقتاً جای نقد این قبیل مسائل از دریچه فرهنگی و تخصصی دیگر وجود ندارد. سخنی که ما به آن معتقدیم و تلاش کرده این طی هفته‌های اخیر آن را مطرح کنیم کاملاً فرهنگی بوده و ربطی به خط و ربط سیاسی متولیان امر ندارد؛ چه آنکه اگر این برنامه در دولت اصولگرا نیز انجام می‌شد بازهم جای همین نقدها و مطرح کردنشان در سطح جامعه وجود داشت و قطعاً فارغ از نگاه‌های سیاسی، این مطالبه گری توسط این رسانه از مسئولان صورت می‌گرفت. نقد ما به پایتختی جوانان جهان اسلام که شیراز آن را کسب کرده بر دوپایه استوار است: نخست حواشی بسیار مراسم افتتاحیه که درشان عنوان جوانان جهان اسلام نبود و فراتر از بی‌دقتی، با یک عدم درک صحیح اقتضائات و الزامات فرهنگی مواجه بودیم و در ادامه، با توجیه گری همه مسائل و اصرار بر اشتباهات صورت گرفته و نهایتاً اصرار بر عدم عذرخواهی مسئولان ذی‌ربط! و دومین نکته مورد اعتراض که شاید از نکته اول به‌مراتب مهم‌تر نیز باشد، مسئله برنامه‌هایی است که در طول این‌یک سال قرار است انجام شود. گمانه‌ای که پس از نشست خبری استاندار محترم و مسئولان دستگاه‌های مرتبط با عنوان پایتختی جوانان جهان اسلام طی هفته گذشته نیز تقویت شد و دیگر جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نگذاشت که با یک اقدام نمادین و تا حدی از سر رفع تکلیف مواجه هستیم. چیزی که از برنامه‌های ارائه‌شده در این نشست خبری می‌شد دریافت کرد و در صحبت‌های مسئولان نهادهایی چون رئیس دانشگاه شیراز، رئیس دانشگاه آزاد استان، رئیس پایگاه علوم استنادی جهان اسلام، رئیس بنیاد ملی نخبگان استان،  رئیس سازمان تبلیغات اسلامی فارس و بسیاری دیگر از حضار به‌وضوح به چشم خورد، این بود که برنامه‌های ترتیب داده‌شده برای پایتختی جوانان جهان اسلام بیش‌ازحد تصور، کلیشه‌ای و کلی هست و باید قبول کنیم نتیجه و خروجی جشنواره‌های عکس، تورنمنت ورزشی، جشنواره لباس سنتی، جشنواره فیلم کوتاه و ... بیشتر به متناسب با برنامه‌های ”روز شیراز“ است و مناسب شان عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام نیست و نمی‌تواند به تبیین دیدگاه‌های فراملی رهبر انقلاب در بحث جوانان جهان اسلام بیانجامد. باید قبول کنیم نتیجه و خروجی  برنامه‌هایی چون نمایشگاه عکس و جشنواره فیلم کوتاه و ارائه لباس‌های سنتی و برگزاری تورنمنت ورزشی و امثالهم، مواردی چون شفاف‌سازی مرز اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی(ص)، جبهه سازی علیه استکبار جهانی، ایجاد شبکه جامع ارتباطی میان جوانان جهان اسلام، ایجاد هیئت‌های اندیشه‌ورز و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی نخواهد بود و این مفاهیم ارزشمند همچنان در سه‌کنج مهجوریت خواهند ماند. حال در این‌سوی جریان، اشخاصی هستند که از سر حب و بغض به برنامه‌های پایتختی جوانان جهان اسلام و حواشی آن می‌پردازند و نقد وارد می‌کنند و اگر دولت اصولگرایی بر سرکار بود و همین برنامه‌ها را اجرا می‌کرد، نقدی به آن وارد نمی‌دانستند. این وسط، تکلیف رسانه آزاد و مستقلی که می‌خواهد از حرمت قلم و حریت کلام دفاع کند و در طول حیاتش باکارت هدیه و رپورتاژ آگهی و خبری نیز بیگانه بوده چیست؟ چرا این فضای سیاست زده باید همه رسانه‌های منتقد و موافق یک پدیده را تنها در دو سوی میدان قرار دهد و آن‌ها را باهم جمع ببندد؟ در فضای رسانه‌ای امروز شیراز، آیا رنجی فراتر از این نیز هست؟     ]]> فرهنگی Sat, 18 Feb 2017 19:18:10 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16487/رنجی-می-بریم عده‌ای از مردم به دلیل مشکلات شدید اقتصادی از مذهب دست کشیده‌اند http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16476/عده-ای-مردم-دلیل-مشکلات-شدید-اقتصادی-مذهب-دست-کشیده-اند به گزارش "حافظ نیوز"،آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی شامگاه چهارشنبه (۲۷ بهمن‌ماه) طی سخنانی در نخستین‌ همایش مشترک ستاد جهاد توانمندسازی محرومین کشور، با بیان این که امروز جنگ ما در مسائل اقتصادی دنبال می‌شود، اظهار کرد: ما دیروز در جبهه علیه دشمنان می‌جنگیدیم و امروز جنگ ما در مسائل اقتصادی دنبال می‌شود؛ چرا که دشمن دل بسته است که ما را در بُعد اقتصادی تضعیف کند و زیر فشار قرار دهد تا مردم از انقلاب ببرند.   وی با بیان این که اگر اشتباه نکنم، نخستین مسئله مهم ما از دیدگاه رهبری، مسئله اقتصادی است، اظهار کرد: باید از نظر اقتصادی آن قدر پیشرفت کنیم که بتوانیم در مقابل دشمن بایستیم. او را بشکنیم و سلاحش را کند کنیم که در چنین شرایطی فشارهای دشمن هم نمی‌تواند تأثیری بر ما بگذارد و این معنای اقتصاد مقاومتی است.   رئیس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که برخی‌ در مقابل هر گام موثری که برای کاسته شدن از مشکلات اقتصادی برداشته می‌شود کمبود بودجه را بهانه می‌کنند، اظهار کرد: این که نشد ما هر گاه می‌خواهیم گام موثری را در نظام برداریم، عده‌ای بگویند بودجه نیست. می‌خواهیم به داد فقرا برسیم، می‌گویند بودجه نیست. می‌خواهیم بهره‌وری بازنشستگان را بالا ببریم، می‌گویند بودجه نیست. می‌خواهیم فرزندان و خانواده‌های شهدا را حمایت کنیم، باز هم می‌گویند بودجه نیست. البته من فکر می‌کنم این‌طور هم نباشد که می‌گویند بودجه نیست. شاید بودجه هم هست اما به جای دیگری می‌رود.   دبیر کل جامعه روحانیت مبارز افزود: اگر مردم نیازمند باشند، نان شب نداشته باشند، نتوانند بچه‌هایشان را به مدرسه بفرستند و خانه‌ای برای زندگی نداشته باشند، معنایش همان حدیث امام علی (ع) است که فرمود: نزدیک است که فقر به کفر بیانجامد. همان طور که الان هم می‌شنویم که عده‌ای به دلیل نیازهای شدید اقتصادی‌شان دست از مذهب برداشته‌اند.   موحدی کرمانی با تأکید بر این که ثروت عمومی باید به اندازه نیاز در بین همه مردم تقسیم شود، اظهار کرد: ثروت در جامعه مانند خون در بدن است که باید به تمام نقاط برسد و آنهایی که در این کشور برنامه اقتصادی دارند، باید بر مبنای اسلام این برنامه را پی‌ریزی کنند تا بتوانیم ثروت را در بین همه مردم تقسیم کنیم.   وی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی برای بودجه کشور به شکلی تنظیم شود که هم ملت از بودجه بهره‌مند شوند تا نیازهایشان برطرف شود و هم آنهایی که حقوق‌های غیرمتعارف گرفته‌اند، این مبالغ را باز پس‌دهند.   رئیس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با اشاره به اهمیت موضوع حقوق‌های غیر متعارف اظهار کرد: آنهایی که حقوقشان غیر متعارف است و پول‌های زیادی را انباشته کرده‌اند، در واقع آن مبالغی را برای خود برداشته‌اند که دیگران به آن نیاز داشته‌اند. پس باید این مبالغ را از حلقومشان بیرون کشید. ]]> فرهنگی Thu, 16 Feb 2017 08:47:27 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16476/عده-ای-مردم-دلیل-مشکلات-شدید-اقتصادی-مذهب-دست-کشیده-اند سیمرغ های «ماجرای نیمروز» به آستان قدس رضوی رسید http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16475/سیمرغ-های-ماجرای-نیمروز-آستان-قدس-رضوی-رسید به گزارش "حافظ نیوز"، جلسه نمایش و تقدیر از فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» امشب ۲۷ بهمن درحرم مطهر رضوی و آستان مقدس رضوی برگزار شد.   در این همایش که فعالان فرهنگی خراسان رضوی حضور داشتند، با موافقت آیت الله رئیسی تولیت آستان قدس، سید محمود رضوی تهیه کننده فیلم، ۵ سیمرغ جشنواره فیلم فجر را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.   این اولین بار است که یک فیلم سینمایی در حرم مطهر رضوی، اکران و تهیه کننده آن توفیق دارد سیمرغ های خود را به گنجینه آستان قدس رضوی اهدا کند.   از این پنج سیمرغ، ۳ سیمرغ متعلق به فیلم «ماجرای نیروز» است که در جشنواره سی و پنجم فجر اهدا شد. دو سیمرغ نیز متعلق به فیلم های «دهلیز» و فیلم «درباره الی» بوده است. ]]> فرهنگی Thu, 16 Feb 2017 08:20:21 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16475/سیمرغ-های-ماجرای-نیمروز-آستان-قدس-رضوی-رسید عده‌ای تلاش می‌كنند تا چرخ مدیریت فارس را به سمت لاابالی‌گری سوق دهند/ مسئولان قول دادند اصلاح می‌کنند ولی زیر قولشان زدند http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16468/عده-ای-تلاش-می-كنند-چرخ-مدیریت-فارس-سمت-لاابالی-گری-سوق-دهند-مسئولان-قول-دادند-اصلاح-می-کنند-ولی-زیر-قولشان-زدند به گزارش "حافظ نیوز" آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۲۷ بهمن در گردهمایی ائمه جمعه این استان با اشاره به انتظارات مقام معظم رهبری از روحانیان به ویژه كسانی كه در جایگاه خاص قرار گرفته‌اند،‌ دارند، گفت: معظم‌له در جمع خبرگان رهبری، مسئله انقلابی بودن و انقلابی ماندن و انقلابی عمل كردن را مطرح كردند. انقلابی عمل كردن؛ مهم‌ترین درخواست رهبری از روحانیان وی با بیان اینكه مقام معظم رهبری همچنین در جمع حوزویان نیز این مسئله را مطرح فرمودند و به مناسبت این بحث در جاهای مختلف از طرف ایشان تكرار شد، افزود:‌ این نشان می‌دهد كه مسئله‌ای در این میان مطرح است كه معظم‌له از بالاترین مجموعه روحانیت و اثرگذارترین مجموعه از روحانیت كه خبرگان امت باشد، این بحث را شروع كردند و به مناسبت به قسمت‌های مختلف و حتی در دیدار ائمه جمعه هم مطرح كردند. آیت‌الله ایمانی با تصریح اینكه این نشان از احساس خطری بود كه مقام معظم رهبری در این عرصه داشتند، گفت: تفسیری كه در این رابطه می‌توان داشت این است كه دست‌هایی پیدا و ناپیدا و عوامل نفوذ در حوزه‌های علمیه كه زادگاه و خاستگاه انقلاب اسلامی بوده است، فعالانه دارند كار می‌كنند تا انقلاب را كم رنگ جلوه دهند و یا روحانیت را نسبت به مسائل انقلابی بی تفاوت كنند. دست‌هایی تلاش می‌كنند تا میان خط اول تولید انقلاب با نسل‌های بعد فاصله ایجاد كنند امام جمعه شیراز ادامه داد: دست‌هایی تلاش می‌كنند تا بین آنانی كه در خط اول تولید انقلاب و خط اول مدافعان انقلاب اسلامی بودند یعنی شاگردان امام راحل و تربیت شدگان مكتب امام راحل فاصله و نسل‌های دیگر فاصله افتاده و بی‌تفاوتی ایجاد شود و این بی تفاوتی نیز ما در عرصه‌های مختلف اكنون در قم شاهدیم. هشدار درباره تشكیل مجموعه‌های بی‌انگیزه در میان روحانیت وی گفت: امروز مشاهده می‌كنیم حتی مجموعه‌هایی كه شكل می‌گیرند با انگیزه بی تفاوتی است یعنی انگیزه شكل‌گیری یك مجموعه از روحانیت بی تفاوتی مقابل انقلاب اسلامی است و این خطری عظیم و بزرگ نسبت به انقلاب اسلامی است كه از آغاز انقلاب متولد شده است. آیت‌الله ایمانی با بیان اینكه ضد انقلاب همزمان با آغاز انقلاب متولد شد و همواره در مقابله با انقلاب هستند، گفت: حتی برخی از این افراد روزی اساتیدشان یا سلفشان جزو طرفداران انقلاب و خطوط مقدم انقلاب اسلامی بودند لذا ما باید این خطر را جدی مورد توجه قرار دهیم و به هر شكلی كه هست انقلابی عمل كردن را نگه داریم. انقلابی ماندن در دفاع از آرمان‌های امام و رهبری است نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، انقلابی ماندن را به معنای دفاع از آرمان‌های امام و سخنان و مواضع حكیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و گفت: ما اگر در این خط مقدمی كه قرار گرفتیم وظیفه‌مان را انجام ندهیم چه توقعی از خط دوم و سوم خواهیم داشت. عده‌ای تلاش می‌كنند تا چرخ مدیریت فارس را به سمت لاابالی‌گری سوق دهند وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه از مدت‌های قبل در بدنه مدیریت استان به جز مدیریت ارشد كه كاری به آن نداریم، فضایی ایجاد شده است كه چرخ مدیریت استان را به سمت و سوی لاابالی‌گری هدایت می‌كند، گفت: این مسئله غیر از این است كه فلان مسئول چه موضعی دارد و ممكن است موضع مسئول ارشد به ظاهر خوب باشد اما بین مدیریت میانی در اجرا یك توافق نانوشته‌ای حاكم است كه چرخ جامعه را به سمت و سوی لاابالی گری در استان فارس به عناوین مختلف هدایت می‌كند. برگزاری كنسرت‌های بانوان در شهرهای مذهبی فارس آیت‌الله ایمانی ادامه داد: اینان تلاش می‌كنند تا مكان‌هایی كه صد در صد مذهبی هستند و واقعاً دنبال كار، كشاورزی، دین و مذهب و مسائل شخصی خودشان هستند، به این مسائل لاابالی‌گری سوق دهند به عنوان مثال در شهرستان داراب و زرین‌دشت كه از شهرستان‌های مذهبی فارس هستند، تقید این بوده كه یك موسیقی توسط خانم آن هم بدون چادر برگزار شود كه البته این مسئله مربوط به سه سال قبل است و این تقید نشان می‌دهد كه خطی در این وسط كار می‌كند. امام جمعه شیراز گفت: یا مثلاً اكنون قبل از انتخابات هجوم برای انتصاب بخشدار و معاون فرماندار زن در مناطق مذهبی مانند جنت‌شهر و فسا و غیره آورده شده است تا حضورش را به رخ بكشند و این به رخ كشیدن موضوعیت دارد ضمن اینكه این مسئله مربوط به این دولت و آن دولت نیست چنانچه در دوره احمدی‌نژاد و دولت اصولگرایان، ۲۰۰ موسیقیدان از كل دنیا به فارس دعوت شدند. وی اضافه كرد: اگر تمام این مسائل را كنار هم بگذاریم نشان می‌دهد كه مدیریت میانی استان بسیار فعالانه دارد كار می‌كند و می‌خواهد این مسئله لاابالی گری در استان حفظ كند و نگه دارد. آیت‌الله ایمانی با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر به شیراز گفت: معظم‌له در دیدار با مردم شیراز در ورزشگاه حافظیه فرمودند كه در دوران طاغوت دو تیغه یك قیچی با هم به كار افتادند كه استان فارس و شهر شیراز را از آنچه بوده به آنچه می‌خواهند تغییر شكل دهند،‌یك لبه توده‌ای‌ها و كسانی كه باورهای مردم را هدف قرار دادند و یك لبه، لبه لاابالی گری‌ها یعنی یك تیغه اعتقادات و یك تیغه اعمال و افعال و رفتار را مورد هدف قرار گرفته بودند و این دو با هم می‌خواستند استان فارس را به آنجایی كه باید برگردد و می‌خواهند برگرداند، می‌برد. اشاره به اتفاقات افتتاحیه پایتخت جوانان جهان اسلام عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین به حواشی ایجاد شده در مراسم افتتاحیه پایتخت جوانان جهان اسلام اشاره كرد و گفت: زمانی كه این مسئله پایتختی جوانان جهان اسلام مطرح شد، احساس می‌كردم كه این كار روی همین مسیر دارد دنبال می‌شود و بهانه‌ای است برای اینكه آن‌ها مسائل خاص خودشان را تعقیب كنند. وی اظهار كرد: روز اول كه می‌خواستند این مراسم را در روز وفات حضرت معصومه(س) برگزار كنند و در آن از دو ساعت برنامه، یك ساعت را به موسیقی اختصاص دهند و از من هم برای سخنرانی دعوت كرده بودند كه ما تصمیم گرفته بودیم كه پاسخ دهیم اما خدا به این‌ها رحم كرد و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دنیا رفت و مجلس آنان در این روز به هم خورد و برگزار نشد. آیت‌الله ایمانی ادامه داد: بعد از آن مسئولان برگزاری مراسم به سراغ من آمدند و من به آن‌ها گفتم شما كه اینقدر نسبت به اهل بیت(ع) وقیحانه و با بی ادبی برخورد می كنید چه انتظاری دارید از من روحانی كه آن‌جا بیایم صحبت كنم و آیا من می‌توانم روز وفات حضرت معصومه(س) بیایم در جلسه‌ای كه ۱۰ دقیقه من سخنرانی دارم، دو بار هر بار نیم ساعت موسیقی اجرا شود كه آنان عذرخواهی و توجیه كردند و گفتند دیگر این برنامه به هیچ عنوان نیست و وزرا هم می‌آیند و هیچكدام از این برنامه‌ها ما دیگر نداریم. امام جمعه شیراز گفت: در آن برنامه ۲۰ دقیقه مانده به اذان مغرب همه بلند شوند كه بروند كلید را تحویل بگیرند، یك موسیقی اجرا می‌شود و همچنین استقبال بیرون از جلسه هم به این شكل بود. زمانی كه وزیر اطلاعات، وزیر ورزش و جوانان، معاون وزیر امور خارجه و معاون رئیس جمهور و مهمانان خارجی می‌خواستند وارد سالن شوند، همان لحظه تمام دخترها با آرایش و لباس‌های كذایی دف به دست با مردها شروع به نوازش دف با زنجیر كردند و آقایان هم شروع به تعریف كردن كردند. به نام پرچم دخترها را با طبل و سورنا آوردند و بر روی سن نشاندند وی ادامه داد:‌ آیا این استقبال اگر نبود چه می‌شد؟ وقتی كه می‌گویم آن دیدگاه، یك دیدگاه خاص است، برای همین است. وقتی كه به جلسه می‌آیند چیزی كه بنا نبوده انجام گیرد، انجام می‌گیرد و به نام پرچم، دخترها را می‌آورند، طبل، سورنا، ساز و نی و امثال ذالك و می‌نشینند روی سن جلوی مردم و حركات موزن هم انجام می‌گیرد. آیت‌الله ایمانی اظهار كرد: آیا اگر پرچم دست پسر داده بودند و آورده بود، مشكلی بر مشكلات اضافه می‌شد؟ اگر افتخارآفرینان المپیاد علمی را آورده بودند و پرچم به دست آنان داده و به جوانان دنیا معرفی كرده بودند بهتر بود یا اینكه ۳۰ دختر ۲۰ یا ۳۰ ساله با آن لباس و آرایش بیاورند كه بعد هم بگویند كودكان و خردسال بودند. دستی در مدیریت میانی استان در كار است عضو مجلس خبرگان رهبری بر این نكته تأكید كرد كه دستی در مدیریت میانی استان در كار است و ادامه داد: آخر برنامه هم یك گروه رستاك شروع كرد به موسیقی نواختن، البته ما همان لحظه اول كه این‌ها وارد شدند، بیرون آمدیم و مابقی را از سی دی‌های صدا و سیما دیدیم اما این دستی در كار است. وی به عكس‌العمل مسئولان شركت‌كننده در این مراسم نیز اشاره كرد و گفت: معاون وزیر ورزش در شورای فرهنگ عمومی تهران اعلام می‌كند كه ما خبر نداشتیم و این برنامه‌ها در سین برنامه نبوده است راست هم می‌گوید، چه كسی اجرا كرده است؟ استاندار هم می‌گوید روحم از این مسائل خبر نداشت و هیچ اطلاعی نداشتم كه چه شده، مدیركل ورزش هم می‌گوید از دست ما در رفت ما كه بی خبر بودیم و همه می‌گویند من نبودم و بعد هم دست‌هایی به كار افتاد كه آقا برگردید و این ترك درست نیست و مجمع بین‌المللی است و از كشورهای خارج آمدند، بیایید بنشینید و ما جبران می‌كنیم اما ما دیگر بیرون آمدیم و رفتیم. كلید پایتختی جوانان جهان اسلام باید به دست قهرمان ورزشی فارس سپرده می‌شد آیت‌الله ایمانی همچنین بر این نكته تأكید كرد كه به استاندار فارس تأكید كرده است تا كلید پایتختی جوانان جهان اسلام را به نوروزی، قهرمان كشتی جهان تحویل دهد و ایشان هم گفتند كه در به در به دنبال این ورزشكار بوده و اجبار كرده است كه این ورزشكار باید باشد اما در روز افتتاحیه، امید نوروزی را به همراه یك شخصی دیگر می‌آورند و كلید پایتختی جوانان جهان اسلام را به گردن آن شخصی می‌اندازند كه در فتنه ۸۸ نقش داشته و از اداره مربوطه خود به این دلیل اخراج شده است و نوروزی هم در كنار او قرار داشت. امام جمعه شیراز با بیان اینكه از لابه‌لای این حركات ریز و درشت جریانی كه در استان در حال حركت است و دارد ادامه پیدا می‌كند، قابل مشاهده است، خطاب به ائمه جمعه گفت: نسبت به آنچه در حول و حوش شهر و اطراف و توسط مسئولان انجام می‌شود، دقت لازم داشته و ارزیابی كنید و نباید از این حركت پیدا و ناپیدا و خزنده‌ای كه دارد انجام می‌گیرد غفلت كنید و مطمئن باشید كه این قصه اگر با اشراف ما همراه شود عقیم می‌ماند و اگر اشراف ما در كنارش نباشد، آن‌ها برنده خواهند شد. ]]> فرهنگی Wed, 15 Feb 2017 14:13:27 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16468/عده-ای-تلاش-می-كنند-چرخ-مدیریت-فارس-سمت-لاابالی-گری-سوق-دهند-مسئولان-قول-دادند-اصلاح-می-کنند-ولی-زیر-قولشان-زدند بی دقتی مسئولان سبب ایجاد حواشی افتتاحیه شد/ از امروز معاون سیاسی استانداری مسئول برنامه های پایتختی جوانان جهان اسلام است http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16467/بی-دقتی-مسئولان-سبب-ایجاد-حواشی-افتتاحیه-امروز-معاون-سیاسی-استانداری-مسئول-برنامه-های-پایتختی-جوانان-جهان-اسلام به گزارش "حافظ نیوز" جلسه بحث و تبادل نظر پیرامون برنامه یکساله شیراز با عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام صبح امروز به ریاست استاندار فارس برگزار شد. در این جلسه که با حضور برخی از مسئولان استان فارس برگزار شد، مدیران استان به ارائه پیشنهادهای خود برای بهتر شدن برنامه های یکساله پایتختی جوانان جهان اسلام پرداختند. استاندار فارس در این جلسه، در بخشی از سخنان خود به حواشی پیش‌آمده در مراسم افتتاحیه این مراسم اشاره كرد و گفت: یك بی‌دقتی در این مراسم باعث ایجاد حاشیه شد و اگر این بی‌دقتی نبود، كار بسیار خوب پیش می‌رفت. استاندار فارس با یادآوری اینكه علمای شیراز با علاقه خاصی در این جلسه حضور پیدا كرده بودند و حتی شب قبل از آن نیز آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) پیام قدردانی صادر كرده بود، افزود:‌ نباید یك حاشیه جزئی، یك كار بزرگ را تحت الشعاع قرار دهد و باید پرونده این مسئله را ببندیم و از فرصت پیش آمده استفاده كنیم. همچنین قابل ذکر است افشانی استاندار فارس مدیریت و برنامه ریزی پایتختی جوانان جهان اسلام را به پژوهش معاون سیاسی امنیتی خود واگذار کرد. تصمیمی که به نظر می رسد بی ارتباط با حواشی مراسم افتتاحیه و ضعف مدیریتی اداره کل ورزش و جوانان فارس نیست. ]]> فرهنگی Wed, 15 Feb 2017 13:53:55 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16467/بی-دقتی-مسئولان-سبب-ایجاد-حواشی-افتتاحیه-امروز-معاون-سیاسی-استانداری-مسئول-برنامه-های-پایتختی-جوانان-جهان-اسلام 75 روز یا 95 روز؟ http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16451/75-روز-یا-95  به گزارش "حافظ نیوز"،درباره زندگانی تنها دختر نبی مکرم اسلام(ص) زوایای پنهانی بسیاری وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها، مربوط به زمان شهادت این بانوی بزرگ اسلام است. در منابع متقدم درباره مدت زمان حیات ایشان بعد از پیامبر(ص) دست‌کم پانزده گزارش در این زمینه وجود دارد. این گزارش‌ها نیز از آنجا شروع می‌شود که آن حضرت پس از رحلت پیامبر(ص) چند روز زنده بود. گزارش‌های متعددی همچون ۲۴، ۲۹، ۳۰، ۳۵،۴۰ روز، دو ماه، ۷۲، ۷۵ روز، ۸۵ روز، ۹۰ روز، سه ماه، چهار ماه و غیره نوشته اند، اما غالب نظریات این است که حضرت بعد 75 یا 95 روز بعد از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) به ملکوت اعلی پیوست. در نوشتار حاضر ابتدا نظریات مختلف را مطرح و در ادامه به جرح و تعدیل این روایات خواهیم پرداخت و در نهایت نظر مقام معظم رهبری را به عنوان جمع بندی از مباحث فوق بیان می کنیم:   دهه ی فاطمیه؛   پیامبر اسلام‌(ص) در بیست و هشتم صفرسال 11ه.ق رحلت کردند، در فرض ۷۵ روز، زمان شهادت حضرت زهرا(س) سیزدهم تا پانزدهم جمادی الاوّل ، محسوب می شود که این زمان مشهور به دهه اول فاطمیه می شود و اگر فرض ۹۵ روز را بپذیریم در این صورت زمان شهادت حضرت‌‌ زهرا(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند.پس در کل 6 روز است، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی است. اینکه چرا سه روز از هر ماه را گرفته اند، این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر‌ (ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)‌‌،۲۹روز بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت ۱۳ جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود، چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند. اما در اجتماع عامی، به دهه دوم جمادی الاول، از 10 تا 20 جمادی الاول که روایت ۷۵روز، که زمان شهادت حضرت واقع شده دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از 1 تا 10 جمادی الثانی، که مطابق روایت ۹۵روز، که زمان شهادت حضرت واقع شده،دهه فاطمیه دوم گفته می شود.   همانگونه که اشاره شد، درباره ابعاد زندگانی حضرت زهرا(س) در بین مورخین، علما و فقهای اهل تشیع و نیز اهل تسنن اختلاف نظر وجود دارد.   حضرت زهرا(س) از منظر علمای اهل سنت   بسیاری از منابع متقدم و متاخر اهل سنت به زندگانی حضرت زهرا(س) به عنوان یگانه دخت نبی مکرم اسلام توجه داشته اند. از جمله این افراد می توان به ابومحمد عبدالله بن مسلم بن قتيبه دينوري (معروف به ابن قُتَيبَة) در گذشته به سال ۲۷۶ هجري، صاحب کتاب «الامامة والسياسة»،ابن شهر آشوب سروي (درگذشته به سال ۵۸۸هجري) صاحب کتاب المناقب، أبي الفتح محمد بن عبدالکريم بن أبي بکر احمد شهرستاني (در گذشته سال۵۴۸ هجري) در کتاب خود بنام «الملل و النحل»،ذهبی مورخ مشهور (در گذشته ي سال ۷۴۸هجري) در کتاب خود بنام «لسان الميزان» و شهاب الدين احمد معروف به ابن عبد ربه اندلسي در کتاب "العقد الفريد" و عمر رضا کحاله؛ از علماي معاصر اهل سنت و...به شرح حال زندگانی حضرت زهرا(س) پرداختند. عمده توجه این کتب به سالهای حیات حضرت بعد از رحلت پیامبر(ص) و نیز مباحث مرتبط با سقیفه بنی ساعده و موضوع بیعت گیری از حضرت امیر و نیز فدک می‌باشد. این منابع نام برده شده درباره کیفیت و چگونگی شهادت حضرت زهرا(س) نقل های بسیار نزدیک به مکتب تشیع را گزارش کرده اند ولی زمان دقیق شهادت حضرت را مشخص نکرده اند. در مقابل برخی دیگر از منابع اهل سنت،گزارش‌های پراکنده‌ای درباره زنده ماندن آن حضرت پس از پدر، از سه ماه تا ۸ ماه نقل کردندو در برابر این گزارش، عمده‌ترین گزارش‌شان زنده بودن آن حضرت تا ۶ ماه است و این نقل هم عمدتا به دو راوی یعنی زُهری و عروه بن زبیر برمی‌گردد که از عایشه نقل کرده‌اند.   اقوال علما و فقهای شیعه   ابوالفرج الاصفهانی، صاحب کتاب مقاتل الطالبین که به شرح حال و شهادت فرزندان و نوادگان اهل بیت(ع) پرداخته است،نقل های مختلفی درباره مدت زمان حیات حضرت زهرا(س) بعد از حضرت رسول(ص) گزارش کرده که کمترین زمان 40 روز و بیشترین زمان را 8 ماه بیان کرده است.   علمای شیعه و نقل 90 روز   مجلسی روایتی را از امام باقر(ع) نقل می کند که بر اساس آن شهادت حضرت 90 روز بعد از رحلت حضرت رسول اتفاق افتاده است.صاحب کتاب «دلایل الامامه» به سلسله اسناد خود روایاتی از امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت می فرماید: حضرت زهرا(س) در ماه جمادی الاخر روز سه شنبه، 3 روز از ماه گذشته در سال ۱۱ هجری از دنیا رفتند.این دو روایت مبنای مورد اتخاذ غالب علمای شیعه می باشد.همچنین شیخ مفید در مسار الشیعه، بیرونی در آثار الباقیه، شیخ طوسی در مصباح المتهجد، شیخ طبرسی در اعلام الوری، ابن طاووس در اقبال الاعمال، کفعمی در مصباح، شیخ بهائی در توضیح المقاصد، بر شهادت آن حضرت در سوم جمادی‌الثانی تصریح دارند. افزون بر آن، ابن خزاز (متوفی قرن سوم) در کتاب کفایه الاثر، مطلبی از جابرعبدا... انصاری ذکر می‌کند که جابر زنده بودن حضرت زهرا(س)(س) را حدود سه ماه پس از پدر نقل کرده‌اند و جابر هم در زمان پیامبر و حضرت زهرا(س) زندگی می‌کر‌د.   علمای شیعه و نقل 75 روز   کلینی از امام صادق(ع)روایت کرده که حضرت فرمودند: «بدرستی که توقف فاطمه(ع)در این دنیا پس از پدر گرامیش ۷۵ روز بود.»این دسته از روایات هم مبنای نظر برخی از علمای شیعه از جمله مرحوم کلینی گردیده است.   نقد و بررسی سند روایات منتسب به ائمه معصومین(ع)   همانطوری که بیان گردید، معتقدین به 75 یا 95 هر دو سخن خود را ارجاع به حدیثی از امام صادق(ع) داده اند. بنابراین از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) درباره این موضوع روایات متفاوتی داریم. روایاتی از امام باقر(ع) داریم که زنده بودن حضرت فاطمه(س) پس از پدر را ۷۰ روز، دو ماه، ۷۵ روز، سه ماه، ۹۵ روز و حتی چهار ماه هم ذکر کرده‌اند، اما از امام صادق(ع) روایتی داریم که با تعبیر ۷۵ روز و ۹۵ روز نقل شده است.   حالا باید دید این روایات منتسب به آن بزرگواران، کدامیک سندشان معتبر است. با مراجعه به سند مشاهده می‌کنیم دو گروه از این روایات باهم هماهنگ هستند؛ یعنی روایاتی از امام باقر (ع) و امام صادق(ع) که زنده بودن حضرت فاطمه(س) را پس از پدر، حدود سه ماه یا ۹۵ روز نقل کرده‌اند و باهم هماهنگ هستند، سند روایت منقول از امام صادق(ع) در این خصوص معتبر است. اما از امام صادق(ع) سه روایت داریم که سند هر سه معتبر است که دو روایت را مرحوم کلینی در کافی با تعبیر ۷۵ روز نقل کرده است و یک روایت را مرحوم طبری امامی در کتاب دلائل الامامه از امام صادق(ع) نقل کرده است، این روایت با اینکه سندش معتبر است، متنش با دو روایت نقل شده از کلینی در کافی، تفاوت دارد. در متن روایت طبری امامی طبق یک نقل، او زنده بودن حضرت فاطمه(س) ۷۵ روز پس از پدر را ذکر کرده است، که با نقل ۷۵ روز در دو روایت مرحوم کلینی از امام صادق(ع) هماهنگ است، ولی بخش دیگر نقل طبری امامی با آن دو روایت کلینی هماهنگ نیست و آن این است که در روایت طبری امامی با سند معتبر ماه و روز شهادت حضرت زهرا(س)(س) مشخص شده است، که سوم جمادی الثانی است؛ ولی در دو روایتی که از کلینی نقل شده است، ماه و روز مشخص نشده است. علاوه بر اینکه گفتیم طبری امامی همین گزارش را با تعبیر ۹۵ روز هم نقل کرده است.   در بررسی این روایات، اینطور مشاهده می‌شود که سند هر سه روایت صحیح است، اما تفاوت در متن آن را باید اینطور توجیه کرد که یا راوی روایت طبری امامی که ابوبصیر است و روز شهادت را سوم جمادی‌الثانی دانسته، این روایت را به دروغ به امام صادق(ع) نسبت داده که این حرف پذیرفتنی نیست؛ چون ابوبصیر از راویان معتبر امام صادق(ع) بوده و سند این روایت تا ابوبصیر هم معتبر است. یا باید توجیه دیگری داشته باشیم و بگوییم تعبیری که در این روایات به صورت خمسه و سبعین آمده است، در ثبت آن، نسخه‌برداران اشتباه کرده‌اند؛ چرا که خمسه و تسعین بوده و آنها به اشتباه خمسه و سبعین یعنی ۷۵ روز ثبت کرده‌اند و این امر از آنجا که واژگان «خمسه» و «سبعه» در خط کوفی، به گونه‌ای که بی‌نقطه نوشته می‌شد، باهم شبیه بودند، موجب اشتباه نسخه‌برداران شده است. شواهد متعددی هم بر تأیید این توجیه دوم وجود دارد. بنابراین، این تعابیر مختلف در سه روایت مذکور، ناشی از اشتباه نسخه‌برداران بوده و نسخه صحیح خمسه و تسعین بوده که روز سوم جمادی‌الثانی و معادل با ۹۵ روز می‌باشد. در جمع‌بندی می‌توان گفت شهادت حضرت زهرا(س)(س) از منظر روایات معتبر اهل بیت(ع) و منابع معتبر شیعه و بخشی از منابع اهل سنت (از جمله مستدرک حاکم نیشابوری) در سوم جمادی الثانی بوده که در زمان ما فاطمیه دوم نام دارد و گفته شد که علت اختلاف نقل‌ها، اشتباه نسخه‌برداران در ثبت کلمه «سبعین» بجای «تسعین» بوده است که شواهد متعددی بر این مطلب وجود دارد.   دیدگاه آیت الله العظمی خامنه‌ای   در فاطمیه سال گذشته حجت الاسلام ادیب یزدی در یکی از سخنرانی های خود در خصوص نظر رهبر انقلاب درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) اظهاراتی کرد. این واعظ تهرانی درباره فاطمیه و زمان عزاداری برای حضرت زهرا(س) به بیان خاطره و نقل قولی از رهبر معظم انقلاب پرداخته و گفته بود:" یادم می آید یک روز در محضر رهبر عالی قدر انقلاب بودم یکی از آقایان سوال کرد:"درباره شهادت حضرت فاطمه(س) بالاخره 75 روز بعد از رحلت صحیح است یا 95؟" رهبر عالی قدر پاسخ واقعا حکیمانه ای دادند و فرمودند: "برای شما چه فرقی می کند کدامیک صحیح باشد خداوند خواست که مردم بیشتر به یاد مادر ما باشند و بیشتر برای مادر ما عزاداری و بیان فضائل ایشان را بکنند."وی افزوده بود: دقیقا همین نکته ای که حضرت آقا فرمودند مدنظر است. ایام فاطمیه نسبتا طولانی است به جهت این که فضائل حضرت زهرا(س)(س) هم بی حد و حصر و بی اندازه است. فاطمه زهرا(س)(س) ریشه، اصل و اساس ولایت و عصمت و حقیقت امامت است. هر قدر فضائل ایشان گفته شود اولا تمام شدنی نیست و ثانیا برکات بسیاری بر بیان فضائل فاطمی آمده  است. ]]> فرهنگی Mon, 13 Feb 2017 08:12:33 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16451/75-روز-یا-95 هنگامی که برخی مسئولان همه کار می کنند به جز یک عذرخواهی ساده! http://www.hafeznews.ir/fa/doc/gallery/16447/1/هنگامی-برخی-مسئولان-همه-کار-می-کنند-جز-یک-عذرخواهی-ساده حافظ نیوز/ سرویس فرهنگی در کشور ما، عذرخواهی مسئولان از مردم و افکار عمومی بابت رفتارهای بدی که از آن‌ها سر می‌زند، نوعاً امری غیرمرسوم است. اصولاً برخی از ما ایرانی‌ها وقتی خطایی مرتکب می‌شویم، برای آنکه بر آن خطا سرپوش بگذاریم حاضریم ده‌ها خطای دیگر نیز مرتکب شویم اما غافل از اینکه گاهی، یک عذرخواهی ساده از مخاطبان فهیم جامعه و افکار عمومی آگاه می‌تواند مشکل را حل کند. یکی ازاین‌دست موارد، اتفاقاتی است که در مراسم پایتختی جوانان جهان اسلام رخ‌داده است. اینکه بین این‌همه دستگاه متولی امر فرهنگ، اداره کل ورزش و جوانان و حیدر علی کامیاب (به‌عنوان فردی که صرفاً به‌عنوان یک مدیر ورزشی شناخته می‌شود) متصدی اصلی برگزاری این مراسم می‌شود خود جای پرسش بسیار است که موضوع این مقال نیست اما پرسش اصلی این است که چرا متصدیان امر هنگامی‌که یک برنامه مغایر با شئون فرهنگی برگزار می‌کنند و با اعتراض گسترده علما و نمایندگان مردم مواجه می‌شوند، حاضر نیستند اشتباه خود را پذیرفته و با یک عذرخواهی ساده از افکار عمومی و مردم و نمایندگان آن‌ها در مجلس خبرگان رهبری و شورای شهر و مجلس شورای اسلامی غائله را پایان دهند؟ در روزهای گذشته، پس از بالا گرفتن حواشی مربوط به افتتاحیه مراسم پایتختی جوانان جهان اسلام، اداره کل ورزش و جوانان فارس در مقابل انتقادهای بسیار مطرح‌شده به‌جای پذیرش اشتباهات و عذرخواهی، با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد: ”...در قسمتی از این همایش کودکان با پوشش لباس اقوام مختلف فارس درحالی‌که گروه موسیقی محلی و همچنین صدای ساز سرنای یکی از خادمین حضرت شاه‌چراغ(ع) که ایشان آن را از نقاره‌خانه حرم به امانت‌گرفته بودند به‌صورت نمادین، آنان را همراهی می‌کردند...“ امیدواریم نیازی نباشد تا در روزهای آتی، با انتشار عکس‌ها و فیلمهای حرکات موزون صورت گرفته توسط بانوانی که با داشتن بیست‌وچند سال، طبعاً کودک محسوب نمی‌شوند بخواهیم اثبات کنیم اداره محترم ورزش و جوانان فارس در مواجهه با این بحران خودساخته قصد هر کاری دارد به‌جز عذرخواهی! همچنین در بیانیه آستان مقدس احمدی(ص) که تصویر نامه رسمی آن نیز در پیوست همین مطلب موجود است، تصریح‌شده هیچ ارتباطی میان آهنگ‌های نواخت شده در این مراسم و نقاره‌خانه حرم وجود نداشته و این ادعا از اساس تکذیب می‌گردد! در بخش‌های دیگری از بیانیه آستان مقدس شاه‌چراغ(ع) آمده است: ”ظاهراً هدف از صدور بیانیه اداره ورزش و جوانان فارس توجیه بخشی از برنامه‌ی آن افتتاحیه است که با عکس‌العمل و خروج معترضانه‌ی عالمان برجسته‌ی شهرمان حضرت آیت الله ایمانی (دامت برکاته) و حضرت آیت الله دستغیب(دامت برکاته) (تولیت معظّم آستان مقدّس احمدی (ع) و محمدی(ع)) مواجه گردید...“ بنابراین، آن‌چنان‌که از شواهد امر برمی‌آید در این روزها، همه منتظر شنیدن یک عذرخواهی ساده و جبران مافات  از سوی مسئولان فرهنگی هستند که اقتضائات پایتختی جوانان جهان اسلام را درک نکردند اما اینک، سعی می‌کنند با صدور انواع بیانیه‌ها و اقدامات دیگر رسانه‌ای، به‌نوعی از زیر بار پذیرش خطا شانه خالی کنند. این در حالی است که با عدم پذیرش و جبران و اتفاقات غیر فرهنگی روی‌داده در افتتاحیه مراسم پایتخت جوانان جهان اسلام  و عدم تدبیر مناسب برای اقدامات فرهنگی آینده برای شیراز، فضای فرهنگی این شهر روزبه‌روز ملتهب‌تر می‌شود و همه این‌ها به خاطر این است که چند نفر حتی از یک عذرخواهی ساده نیز دریغ می‌کنند!  نویسنده: امین رشیدی ]]> فرهنگی Sun, 12 Feb 2017 09:23:26 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/gallery/16447/1/هنگامی-برخی-مسئولان-همه-کار-می-کنند-جز-یک-عذرخواهی-ساده امروز همه آمده بودند.. http://www.hafeznews.ir/fa/doc/gallery/16435/1/امروز-همه-آمده-بودند به گزارش خبرنگار "حافظ نیوز" از شیراز مراسم بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی امروز با حضور گسترده اقشار مختلف مردم و مسئولان در شیراز برگزار شد. عکس از:امیر صادقیان ]]> فرهنگی Fri, 10 Feb 2017 18:53:41 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/gallery/16435/1/امروز-همه-آمده-بودند اگر می خواهیم انقلاب اسلامی تداوم داشته باشد باید مراقب «نفوذ» دشمن باشیم http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16431/اگر-می-خواهیم-انقلاب-اسلامی-تداوم-داشته-باشد-باید-مراقب-نفوذ-دشمن-باشیم آیت‌الله اسدالله ایمانی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار "حافظ نیوز"، به علت رویگردانی مردم از رژیم پهلوی به ویژه در سال‌های 56 و 57 پرداخت و اظهار داشت: برای مسأله‌ای به این عظمت باید دنبال حادثه یا علت و عامل باشیم که  در این حرکت بزرگ، عوامل به دو دسته اول و دوم تقسیم می‌شوند که عوامل دسته دوم از جنس دسته اول هستند. وی با بیان عمل اول در حرکت بزرگ ملی در رویگردانی مردم از رژیم پهلوی گفت: مردم ما در طول تاریخ زندگی در ایران از زمان باستان و قبل از اسلام، به ارزش‌های الهی باور داشتند و بعد از آمدن اسلام نیز حضور مردم در قالب دفاع از اسلام تجلی پیدا کرد. به گفته نماینده ولی­فقیه در فارس، مردم ایران عاشق اسلام بودند و ایرانیان آغوش خود را به روی اسلام و خانواده پیامبر(ص) گشودند و محبت اهل بیت(ع) را در دل داشتند. امام جمعه شیراز یادآور شد: تاریخ گواه است که در دوران این پدر و پسر(پهلوی)، به نام مقدس اباعبدالله الحسین(ع) چه توهین‌هایی شد و ارزش‌های حماسی به تاراج رفت و ارزش‌هایی الهی که حتی قبل از اسلام مردم به آن پایبند بودند، مورد هتک حرمت قرار گرفت. آیت‌الله ایمانی ادامه داد: مسأله دیگر این بود که مردمی که در سایه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی مستقل بودند، آینه وابستگی را در این پدر و پسر دیدند که به فکر منافع دول خارجی بودند. نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری تصریح کرد: برخورد با علما و طلاب، خراب کردن مدارس دینی و از بین بردن مساجد  باعث شد که مردم نسبت به حکومت این پدر و پسر بدبین و رویگردان شوند و توهین به امام(ره) حادثه و عاملی شد که مردمی که رویگردان شده‌ بودند و همچنین برخی حرکت‌های­شان سرکوب شده بود، به صورت منسجم و با وحدت و رهبری به ظلم شاه و ایادی آن خاتمه دهند. این روحانی فعال انقلابی در ادامه با بیان اینکه همه کسانی که از خرداد 42 در بطن انقلاب اسلامی حضور داشتند، خاطرات زیادی در سینه دارند که تنها نیاز به تلنگر دارد، گفت: یکی از خاطراتی که از آن زمان در خاطرم مانده، این است که در روزهای 21 و 22 بهمن ماه 57 منافقین و اعضای مجاهدین خلق به دنبال به‌دست آوردن سلاح از مراکز نظامی بودند و ما در کازرون در حالی که برای حفظ اموال تلاش می‌کردیم، تمام سعی خود را بر مُهرو موم و حتی جوش درب‌های این مراکز قرار داده بودیم تا اسلحه‌ای به دست کسی نیافتند؛ هرچند بعد متوجه شدیم این اصرار در به دست آوردن اسلحه برای سوءاستفاده از انقلاب اسلامی بوده است. وی با اشاره به شبهه عده‌ای در مثمرثمر بودن فعالیت‌های برخی گروه‌های چریکی و سازمان مجاهدین و کنار گذاشته شدن آنها پس از انقلاب اسلامی بیان داشت: حرکت مسلحانه گروهی در کشور ما حتی در زمان اساطیری نیز بر مردم تأثیری نداشته است و این طور نیست که عده‌ای بتوانند با جمع تعدادی از افراد و فراهم کردن مقداری سلاح با نظامی که تا بن دندان اسلحه داشتند، مقابله کنند. آیت‌الله ایمانی تصریح کرد: تنها مردم بدون هیچ وابستگی جناحی با هدایت رهبری داهیانه و عالمانه امام(ره) توانستند این انقلاب را به پیروزی برسانند و این مردم هم همین دانشجویان و دانش‌آموزان، روحانیت، فرهنگیان و اقشار مختلف بودند که تحت فرمان مقام رهبری انقلاب کردند. نماینده ولی­ فقیه در فارس با تأکید بر این موضوع که این شبهه یک بلوف سیاسی  و ادعای پوچ است، اظهار داشت: این مباحث که این گروه‌های اندک چریکی بتوانند انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند، ادعاهایی پوچ است؛ چرا که بیشتر از این کاری نمی­توانستند بکنند. وی با بیان اینکه در باور دینی ما نیز ترور محکوم است، عنوان کرد: ترور به معنای حرکت غیرمسئولانه و فردی را در عین بی‌خبری مجازات کردن است.  مسلم بن عقیل نیز در پاسخ به هانی که گفت ”چرا ابن زیاد را ترور نکردید“ فرمود ”این از عادت اسلام به دور است که فردی را در حالت بی‌خبری مجازات کنیم“. امام جمعه شیراز در بخش پایانی این گفتگو به بزرگترین تهدید حال حاضر تداوم انقلاب اسلامی اشاره و بیان داشت: ”نفوذ دشمن“ که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها به آن اشاره داشته‌اند، بزرگترین تهدید تداوم انقلاب سلامی است. آیت‌ا... ایمانی با بیان اینکه دشمن همه راه‌ها را رفته و محک زده، اما ناکام بوده است، بیان کرد: نفوذ یعنی استحاله، یعنی افکار مسئولین متحول شود و ارزش‌های غربی جایگزین ارزش‌های اسلامی شوند. وی خاطرنشان کرد: این نفوذ در فرهنگ، سیاست و حوزه تصمیم‌گیری به عنوان خط مقدم اتفاق می‌افتد و اقتصاد و مسائل نظامی در مراحل بعد قرار دارد.   تهیه و تنظیم: فاطمه خسروپور ]]> فرهنگی Thu, 09 Feb 2017 09:47:23 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16431/اگر-می-خواهیم-انقلاب-اسلامی-تداوم-داشته-باشد-باید-مراقب-نفوذ-دشمن-باشیم فاطمیه چیست؟تاریخ دقیق آن چه زمانی است؟ http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16428/فاطمیه-چیست-تاریخ-دقیق-زمانی به گزارش "حافظ نیوز"،فاطمه (علیها السلام) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار می‌باشد. این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است. این طایفه از احادیث، اگر چه از لحاظ لفظی دارای تفاوت هستند، اما دارای مضمونی واحد می‌باشند. در یکی از این گفتارها (که البته مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است)، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: “فاطمه سرور زنان جهانیان است”. تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در بین شیعه و سنی متفاوت است، اما به علت نزدیکی این 2 روز بهم ، زمان بین دو تاریخ را ایام فاطمیه می نامند. ایام فاطمیه سال 95 چه روزهایی است؟ روز 23 بهمن 1395 = شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام ا… علیها  (به روایتی) [ 13 جمادی الاول 1438 هجری قمری و 11 فوریه 2017 میلادی ] روز 12 اسفند 1395 = شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام ا… علیها [ 3 جمادی الثانی 1438 هجری قمری و 2 مارچ 2017 میلادی ] تاریخ شروع ایام فاطمیه و تاریخ پایان ایام فاطمیه بدین ترتیب می باشد : از 23 بهمن 1395 تا 12 اسفند 1395 مجموعاً 20 روز (به کل این زمان ایام فاطمیه می گویند). ایام فاطمیه چیست؟ درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است، و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان. بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیه اوّل می‌ خوانند. اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می‌ خوانند. بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد. و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، 29 روز بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند. اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95 روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود. و باید توجه کرد که برگزاری مجالس عروسی در ایام فاطمیه اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها) نباشد، اشکال ندارد. اما برای مومنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین بپرهیزند. مستفاد از زساله دانشجویی،ج16 (به نقل از: صراط النجاه آیه الله تبریزی،ج5،س521، و دفاترسایر مراجع) آیا برگزاری مراسم های جشن و مجالس عقد و عروسی در ایام فاطمیه جایز است؟ سه روز 13 و 14 و 15 جمادی الاول و سه روز 1 و 2 و 3 جمادی الثانی بنابر معمول به «فاطمیه» اختصاص دارد ولی در بین این دو برگزاری مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد. ایام سوگواری و عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) روزهای حرمت نهادن به مقام و جایگاه دردانه رسول الله(ص) است. آیت الله مکارم شیرازی به سوال هایی درباره برگزاری مراسم عقد و عروسی، حدود ایام فاطمیه و هم چنین تعبیر سیده النساء العالمین برای حضرت زهرا (س) ، پاسخ گفته است. متن این پرسش و پاسخ ها را بخوانید. تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در منابع – سوال: اینکه سه دهه فاطمیه داریم آیا بر اساس سند های شیعی می باشد یا خیر؟ آیا اینکه می گویند دهه فاطمیه 45 روزه ای نداریم چقدر صحت دارد؟ معیار شروع دهه فاطمیه چه زمانی است؟ قبل از شهادت یا بعد از روز شهادت شروع می شود؟ پاسخ: در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) دو روایت است یکی اینکه ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم (ص) به شهادت رسیدند که می شود 13 جمادی الاول و دیگری اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند که می شود 3 جمادی الثانی و طول این 20 روز را ایام فاطمیه نامیده اند. حدود ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) – سوال: احتراماً محدوده دو دهه فاطمیه را بیان فرمایید و همچنین برگزاری مراسم جشن عقد و عروسی و امثال آن در این مدت چگونه است؟ پاسخ: سه روز 13 و 14 و 15 جمادی الاول و سه روز 1و 2 و 3 جمادی الثانی بنابر معمول به «فاطمیه» اختصاص دارد ولی در بین این دو برگزاری مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد. تعبیر سیده النساء العالمین برای حضرت زهرا (س) – سوال: چرا ما حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را سیده النساء العالمین میدانیم؟ چرا که در قرآن از او نامی نیامده است در حالیکه در قرآن از حضرت مریم به این عنوان یاد شده است و ما او را منحصر به زمان خودش می دانیم؟ پاسخ: این تعبیر در برخی از روایات آمده است و سوره هل أتی و کوثر در واقع در شأن آن بزرگوار است و همچنین آیه تطهیر و مباهله. پوشیدن لباس مشکی و عزاداری برای حضرت فاطمه زهرا (س) سوال: آیا پوشیدن لباس سیاه در ایام شهادت حضرت زهرا با توجه به وحدت و کراهت لباس سیاه جایز است؟ آیا برپائی مراسم عزاداری در ایام فاطمیه با توجه به مخالفت برخی دستگاههای کشور جائز است؟ آیا در خانه حضرت زهرا (س) را آتش زدند یا شهادت ایشان طبق گفته برخی افسانه است؟ پاسخ: 1- با توجه به این که پوشیدن لباس مشکی در ایام شهادت حضرات معصومین نوعی تعظیم شعائر الهی محسوب می شود کراهت ندارد. 2- هرگاه مراسم به شکلی برگزار گردد که باعث تفرقه صفوف مسلمین نگردد هیچ کس نباید مانع آن گردد و کسانی که مانع برگزاری می شوند تصورشان این است که بعضی از عزاداران شعارهای تندی بر ضد اهل سنت می دهند که در این شرایط باعث تفرقه است. 3- آن حضرت به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند. اسناد این سخن را در کتاب یورش به خانه وحی به نقل از کتابهای اهل سنت آورده ایم. نحوه شهادت حضرت فاطمه (س) درباره شهادت حضرت زهرا (س) نقل های فراوانی جریان شهادت را بیان می کنند. که به چند حدیث اشاره می کنیم. در کتاب اختصاص شیخ مفید از عبدالله سنان از امام صادق (ع) روایت می­کند: ابوبکر در رد فدک برای زهرا نامه نوشت. زهرا در حالی که نوشته را در دست داشت، عمر در راه به او رسید، گفت: دختر محمد! این نوشته چیست؟ حضرت فرمود: این نوشته ای است که ابوبکر در رد فدک برایم نوشته است. عمر گفت: بده به من. زهرا(س) حاضر نشد نوشته را به او بدهد. در این هنگام عمر لگدی به زهرا(ع) که فرزند پسری به نام محسن در شکم داشت، کوبید. در اثر این ضربه زهرا (س) محسن را سقط کرد. سپس عمر او را سیلی زد. گویی هم اکنون به گوشواره های گوشش می نگرم که در اثر آن سیلی شکست. سپس نوشته را برداشت و پاره کرد. زهرا (س) به خانه رفت و هفتاد و پنج روز بر اثر آن ضربت مریض بود تا شهید شد. در حدیث دیگری در همین کتاب ذکر شده که امام صادق می فرماید: عمر با جدمان علی (ع) و فاطمه و امام حسن و امام حسین (ع) مبارزه کرد که در نتیجه کارهایش منجر به شهادت آن ها شد. مفضل در حدیثی از امام صادق(ع) نقل می کند :برای بیعت با ابوبکر، عمر با حالتی خشم و غضب با خالد و قنفذ آمدند در خانه علی (ع) قنفذ دستش را وارد خانه کرد تا در را باز کند. عمر با تازیانه چنان به بازوی زهرا زد که همچون بازوبند روی بازویش حلقه زد. لگدی به در کوبید که به شکم فاطمه (ع)خورد، در حالی محسن شش ماهه را در شکم داشت. سقط شدن محسن و هجوم عمر، قنفذ و… چنان به زهرا سیلی زدند که گوشواره اش شکست. فاطمه بلند بلند می گریست. پدر خود را صدا می زد، به سبب لطمه هائی که به حضرت وارد شد و محسن سقط شد. زهرا بیمار شد و از دنیا رفت (شهید شد). ]]> فرهنگی Wed, 08 Feb 2017 11:47:43 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16428/فاطمیه-چیست-تاریخ-دقیق-زمانی