پایگاه خبری حافظ نیوز - آخرين عناوين اجتماعی :: نسخه کامل http://www.hafeznews.ir/social Tue, 17 Jan 2017 08:23:19 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal01/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری حافظ نیوز http://www.hafeznews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری حافظ نیوز آزاد است. Tue, 17 Jan 2017 08:23:19 GMT اجتماعی 60 سازه نصب شده بر روی کوه دراک مربوط به هواشناسی بوده و ارتباطی با «پارازیت ها» ندارد http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16312/سازه-نصب-شده-روی-کوه-دراک-مربوط-هواشناسی-بوده-ارتباطی-پارازیت-ندارد به گزارش "حافظ نیوز" عبدالکریم جامع با اشاره به اینکه عکس منتشرشده در فضای مجازی به‌عنوان «دکل‌های تولید پارازیت در شیراز» غیرواقعی است، تأکید کرد: این سازه مربوط به سازمان هواشناسی استان فارس است و هیچ‌گونه ارتباطی با تشعشعات پارازیتی ندارد. وی ادامه داد: این سازه نصب‌شده بر کوه دراک شیراز مربوط به کاوش‌های جوی است و رطوبت جوی ابرها، میزان بارندگی در ارتفاعات را نشان می‌دهد. مدیرکل هواشناسی فارس یادآور شد: این دستگاه جدیدترین رادار هواشناسی دنیا است که از این نمونه ۳۰ دستگاه در کشور فرانسه و ۱۷ دستگاه در آلمان است. جامع با تأکید بر اینکه این دستگاه گیرنده است، گفت: این سازه در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز تنها یک دقیقه و نیم ارسال دارد و مابقی گیرنده است و در اصل هیچ‌گونه اثر منفی هم ندارد زیرا اثر این سازه به‌اندازه یک لامپ ۲۵۰ وات است و در فاصله یک کیلومتری به یک وات می‌رسد. وی تصریح کرد: مقدار انرژی که ایجاد می‌شود ۳ ژول است درحالی‌که انرژی خورشید ۳ میلیون ژول است. مدیرکل هواشناسی استان فارس بابیان اینکه این دستگاه ارتباطی با سطح زمین ندارد، گفت: شعاع این دستگاه از ۱۸ متری سطح زمین پایین نمی‌رود به‌خصوص در کوه دراک که ارتفاع بسیار زیاد است. جامع تأکید کرد: در اطراف و نزدیک این دستگاه هیچ‌گونه اثری بر گیاهان و جانداران هم ندارد و جای تأسف است که برخی با اطلاعات اندک این دستگاه را به تشعشعات پارازیتی متهم می‌کنند. وی ادامه داد: از این دستگاه در شهر تهران، استان‌های مازندران و گیلان، شهرهای تبریز، اهواز، بوشهر، کرمانشاه نیز وجود دارد. منبع: مهر ]]> اجتماعی Mon, 16 Jan 2017 09:36:20 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16312/سازه-نصب-شده-روی-کوه-دراک-مربوط-هواشناسی-بوده-ارتباطی-پارازیت-ندارد 25 رفتار که باید به کودکتان بیاموزید http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16308/25-رفتار-باید-کودکتان-بیاموزید به گزارش "حافظ نیوز"،این 25 مورد خلاصه آدابی است که کودک تا 9 سالگی باید یاد گرفته باشد: 1- هنگامی چیزی را می‌خواهی بگو: "لطفا". 2- هنگامی چیزی به تو می‌دهند، بگو: "متشکرم. " 3- هنگامی که بزرگترها با یکدیگر حرف می‌زنند، میان حرف آنها نپر، مگه اینکه مسئله‌ای فوری مطرح باشد. آنها حواس‌شان به تو هست و وقتی حرف‌شان تمام شد به تو پاسخ خواهند داد. 4- اگر لازم است که توجه کسی را فورا جلب کنی، گفتن عبارت "ببخشید" مودبانه‌ترین راه برای وارد شدن به مکالمه است. 5- اگر کوچکترین تردیدی درباره انجام کاری داری، اول از پدر و مادر اجازه بگیر تا بعد پشیمان نشوی. 6- دیگران علاقه‌‌ای به دانستن اینکه تو از چه چیزهایی بدت می‌آید، ندارند. نظرات منفی‌ات را برای خودت، یا بین خود و دوستانت نگهدار، و دائم به بزرگترها نق نزن. 7- در مورد خصوصیات جسمی دیگران اظهار نظر نکن، مگر اینکه بخواهی از آنها تعریف کنی که باعث می‌شود آنها خوششان بیاید. 8- هنگامی دیگران از تو می‌پرسند، حالت چطور است، به آنها پاسخ بده و بعد حال آنها را هم بپرس. 9- هنگامی در خانه دوستت هستی، به یاد داشته باش که از والدین دوستت به خاطر اجازه دادن به رفتن به خانه آنها تشکر کنی. 10- اگر دری بسته بود، پیش از وارد شدن، ابتدا به در ضربه بزن، و منتظر بمان تا ببین پاسخی داده می‌شود یا نه. 11- هنگامی که تلفن می‌زنی، اول خودت را معرفی کن و بعد بپرس آیا می‌توانی با شخص مورد نظرت صحبت کنی یا نه. 12- به دیگران احترام بگذار و اگر به تو هدیه‌ای دادند، بگو: "متشکرم. " به جای ای‌میل زدن، نوشتن یک نامه دست‌نویس تشکر بسیار موثر است. 13- در مقابل بزرگسالان از کلمات ناشایست استفاده نکن. آنها خودشان همه این کلمات را بلدند و استفاده تو از این کلمات باعث ملال و ناخشنودی آنها می‌شود. 14- افراد را با نام‌های تحقیرآمیز صدا نزن. 15- دیگران را به هیچ دلیلی مسخره نکن. این کار باعث می‌شود در نظر دیگران آدم ضعیفی به نظر برسی، و دست انداختن دیگران کار نادرستی است. 16- حتی اگر یک بازی یا مراسم برایت خسته‌کننده است، آرام بنشین و خودت را علاقمند نشان بدهد. بازیکنان یا نمایش‌دهندگان دارند حداکثر تلاش‌شان را می‌کنند. 17- اگر به کسی تنه زدی، فورا بگو "ببخشید. " 18- هنگام سرفه یا عطسه کردن دهانت را بپوشان و در جلوی دیگران فین نکن. 19- اگر می‌خواهی از دری عبور کنی، ببین آیا می‌توانی در را باز نگهداری تا کسی دیگری هم از آن رد شود. 20- اگر به پدر و مادر، معلم یا همسایه‌‌ای برخوردی که دارد کاری را انجام می‌دهد، از او بپرس کمک می‌خواهد. اگر جواب مثبت بود، به او کمک کن- به این ترتیب ممکن است چیز جدیدی یاد بگیری. 21- هنگامی که بزرگسالی از تو تقاضای انجام کاری را کرد، با روی گشاده و بدون نق زدن به او کمک کن. 22- هنگامی که کسی به تو کمک کرد، بگو: "متشکرم. " این شخص احتمالا بار دیگر هم به تو کمک خواهد کرد. این امر به خصوص در مورد معلمان مصداق دارد! 23- از وسائل غذا خوردن درست استفاده کن. اگر نمی‌دانی که چطور با این وسائل غذا بخوری، از پدر و مادر تقاضا کن به تو آموزش دهند، یا دقت کن آنها از این وسائل چطور استفاده می‌کنند. 24- هنگام غذا خوردن روی ران‌هایت دستمال سفره بگذار و از آن برای پاک کردن دهانت در هنگام لزوم استفاده کن. 25- برای برداشتن چیزها از روی میز غذا خم نشو؛ از دیگران تقاضا کن آن را به تو رد کنند. انتهای خبر/111 ]]> اجتماعی Mon, 16 Jan 2017 08:55:42 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16308/25-رفتار-باید-کودکتان-بیاموزید تکنیک فوق العاده «از چرایی منفی به چگونگی مثبت» http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16304/تکنیک-فوق-العاده-چرایی-منفی-چگونگی-مثبت به گزارش "حافظ نیوز"،یکی از بهترین آموزه هایی که در مورد پیشرفت سازمانی و ملی و موفقیت فردی آموخته ام تکنیک از چرایی منفی به چگونگی مثبت است. خلاصه این تکنیک این است زمانی که ما شکست می خوریم و ناکام می شویم شروع می کنیم این سوالات را از خود می پرسیم: چرا رییسم در حق من چنین کرد؟ چرا شریکم پول من را خورد؟ چرا هیچ کس قدر زحمات من را نمی داند؟ چرا مشتریان سازمان ما، علی رغم کیفیت خوب، از ما حمایت نمی کنند؟ چرا من تنها هستم و هیچ کس برای تحول به من کمک نمی کند؟ چرا همیشه بحران ها (مانند زلزله، جنگ، بی آبی) برای کشور من پیش می آید؟ به این می گویند چرایی منفی یعنی تمرکز روی دلایل و علت های اینکه چرا من شکست خوردم و چرا من بدشانسم؟ حالا این سوالات می تواند توسط یک مادر در زندگی شخصی از خود پرسیده شود باشد یا یک رییس جمهور در سطح یک کشور! اما این تکنیک می گوید فقط با یک حرکت ساده نقطه کانونی تمرکز خود را تغییر دهید: سوالات متفاوت بپرسید: چگونه می توانم ایده هایم را بهتر به رییسم منتقل کنم؟ چگونه می توانم به جز رییسم مخاطب دیگری برای ایده هایم بیابم؟ چگونه می توانم از این به بعد شراکت هایم را به گونه ای تعریف کنم که به نفع همه باشد. چگونه می توانم همراهان خوبی برای اجرای پروژه های تحولی بیابم؟ اگر دقت کنید همه سوالات بالا متمرکز هستند بر راه حل و چگونگی. تجویز راهبردی: برای بکارگیری این تکنیک این سه گام را بردارید: 1- گفتگوها را بررسی کنید. همه ما در طول روز هم با خود گفتگو می کنیم (گفتگوی درونی) و هم با دیگران (گفتگوی بیرونی) 2- در صورتی که گفتگوها (چه درونی و چه بیرونی) نشان از تمرکز ذهن فردی/اذهان جمعی بر چرایی منفی داشت، به جای اینکه دیگران را ملامت کنید، فقط با تغییر سوالات، سعی کنید که گفتگوها را به سمت چگونگی مثبت بکشانید. 3- صبور باشید فقط با یک سوال نمی تواند ذهن فردی/اذهان جمعی را تغییر دهید. هر از چند گاهی سوالات چگونگی مثبت بپرسید و پاسخ هایی که به آن داده می شود را تشویق و برجسته کنید دکتر مجتبی لشکربلوکی انتهای خبر/111 ]]> اجتماعی Mon, 16 Jan 2017 08:08:43 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16304/تکنیک-فوق-العاده-چرایی-منفی-چگونگی-مثبت افتتاح آزادراه شیراز اصفهان؛ در هفته دولت سال 97/ کاهش 130 کیلومتری فاصله شیراز-اصفهان/ استاندار فارس: این آزادراه مهمترین پروژه اقتصاد مقاومتی کشور است و تا سال 94 تنها 23 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است! + گزارش تصویری http://www.hafeznews.ir/fa/doc/gallery/16301/1/افتتاح-آزادراه-شیراز-اصفهان-هفته-دولت-سال-97-کاهش-130-کیلومتری-فاصله-استاندار-فارس-این-مهمترین-پروژه-اقتصاد-مقاومتی-کشور-94-تنها-23-درصد-پیشرفت-فیزیکی-داشته-گزارش-تصویری به گزارش "حافظ نیوز" پیش از ظهر امروز، با حضور استاندار فارس، تنی چند از مسئولان وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی، عملیات عمرانی قطعه هفت آزادراه شیراز - اصفهان رسما آغاز شد. آنچنان که افشانی استاندار فارس در این مراسم گفت، این آزادراه بیش از 230 کیلومتر طول دارد و فاصله دو شهر شیراز و اصفهان را 130 کیلومتر نزدیک تر می کند و هم اکنون تعداد 5000 ماشین آلات سنگین راه سازی با بیش از 15 هزار نفر پرسنل در آن مشغول به کار هستند. افشانی همچنین در این مراسم از پیشرفت فیزیکی 23 درصدی ساخت این آزادراه تا سال 94 خبر داد و در ادامه، آن را مهمترین پروژه اقتصاد مقاومتی کشور دانست و دست آخر، وعده داد این آزادراه در هفته دولت سال 97 به بهره برداری برسد. ازجمله مزیت های مهم این آزادراه، می توان به روسازی بتنی آن اشاره کرد که برای نخستین بار در کشور صورت می گیرد و کاهش مسافت دو کلانشهر شیراز و اصفهان به مدت 90 دقیقه که خود تحول شگرفی در ترانزیت کالا و مسافر محسوب می شود. گزارشگر و عکاس: محمدکاظم تابنده ]]> اجتماعی Sun, 15 Jan 2017 17:53:27 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/gallery/16301/1/افتتاح-آزادراه-شیراز-اصفهان-هفته-دولت-سال-97-کاهش-130-کیلومتری-فاصله-استاندار-فارس-این-مهمترین-پروژه-اقتصاد-مقاومتی-کشور-94-تنها-23-درصد-پیشرفت-فیزیکی-داشته-گزارش-تصویری عکس انتشار یافته مربوط به ورزشگاه نی ریز نیست/ مکان اجرای حکم بلااستفاده بوده است/ شمار زیادی از مردم خواهان اجرای حکم اعدام قاتل در ملا عام بودند http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16300/عکس-انتشار-یافته-مربوط-ورزشگاه-نی-ریز-نیست-مکان-اجرای-حکم-بلااستفاده-بوده-شمار-زیادی-مردم-خواهان-اعدام-قاتل-ملا-عام-بودند به گزارش "حافظ نیوز"،در توضیح ارسالی روابط عمومی دادگستری استان فارس تاکید شده است که بررسی های انجام شده در خصوص موضوع حاکیست مکان مورد نظر یک مکان بلااستفاده بوده که تنها به لحاظ محصور بودن و رعایت ضوابط امنیتی، برای اجرای حکم اعدام استفاده شده است. بر اساس این گزارش، پیش از اجرای این حکم استعلامات لازم در خصوص وضعیت مکان مورد نظر از متولیان اخذ و مشخص شده این مکان بیش از 10 سال به لحاظ خشک شدن چمن زمین و از بین رفتن امکانات و سایر زیر ساخت‌ها میزبان هیچ فعالیت ورزشی نبوده است! در توضیحات ارسالی روابط عمومی دادگستری فارس آمده است: قصاص نفس از حقوق شخصی اولیاء دم و مورد احترام قانون و دارای اولویت پیگیری در چارچوب مقررات است، که اقدام غیرانسانی فرد مجازات شده یعنی آزار و اذیت و قتل کودک شش ساله توسط معدوم، شدیداً افکار و احساسات عموم مردم را جریحه دار کرده و جمع کثیری از مردم خواهان اجرای این حکم بودند. روابط عمومی دادگستری استان فارس تاکید دارد که مکان اجرای حکم بنا به حساسیت‌های امنیتی تعیین می‌شود که در این مورد نیز با طرح موضوع در شورای تأمین شهرستان تصمیمات لازم اتخاذ شده است. در توضیح روابط عمومی دادگستری فارس همچنین بر این نکته تاکید شده که عکس منتشر شده در فضای مجازی و برخی سایت‌های خبری متعلق به موضوع اجرای حکم در استان فارس نیست و شکل‌گیری بخش عمده ای از دیدگاه‌های منفی متأثر از انتشار این تصویر است. بر اساس این گزارش، واکنش به استفاده از مکان‌های ورزشی برای اجرای حکم اعدام در حالی خصوصا در شبکه‌های مجازی رو به گسترش است که در ابتدای مهر ماه امسال، حکم اعدام قاتل کودک شش ساله نی‌ریزی (ستایش) در یک ورزشگاه اجرا شد.    انتهای خبر/111 ]]> اجتماعی Sun, 15 Jan 2017 11:01:04 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16300/عکس-انتشار-یافته-مربوط-ورزشگاه-نی-ریز-نیست-مکان-اجرای-حکم-بلااستفاده-بوده-شمار-زیادی-مردم-خواهان-اعدام-قاتل-ملا-عام-بودند برنامه فضایی کشور نخستین قربانی برجام/ پژوهشکده هوا فضا در حالت نیمه تعطیل است http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16291/برنامه-فضایی-کشور-نخستین-قربانی-برجام-پژوهشکده-هوا-فضا-حالت-نیمه-تعطیل به گزارش "حافظ نیوز"،سال‌‌های نه چندان دور صنعت فضایی ایران در مرکز توجهات اخبار داخلی و خارجی بود؛ مدتی است که  هیاهوی این صنعت فروکش کرده و اخبار فعالیت های آن با سر و صدای کمتری هر از گاهی منتشر می‌شود. یکی از خبرهایی که این روزها شنیده می‌شود تمایل نخبگان فعال در صنعت فضایی ایران برای مهاجرت به دیگر کشورها است. به گونه‌ای که حتی برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز برای جذب نخبگان فضایی ایران دندان تیز کرده و تلاش می‌کنند. درباره وضعیت امروز صنعت فضایی کشور با یکی از کارشناسان و مدیران سابق این صنعت به گفت‌وگو نشسته‌ایم. محسن شاطرزاده عضو هیات علمی پژوهشگاه فضایی، تا اول فروردین 95 مسئولیت معاونت پژوهشی این پژوهشگاه را عهده‌دار بوده است. وی مسئولیت‌هایی از جمله قائم مقام بین‌الملل سازمان فضایی، معاون اقتصادی و بین‌‌الملل وزارت صنایع و معادن و سفیر ایران در برزیل را در کارنامه دارد. معاونت گروه مپنا و مسئولیت انتقال فناوری از آلمان و ایتالیا در چندین پروژه مهم کشور از دیگر مسئولیت‌های پژوهشی و اجرایی او بوده است.  صنعت فضایی در ایران چگونه آغاز شد؟ شاطرزاده: سابقه ورود به حوزه هوا و فضا در ایران به دهه 60 برمی‌گردد. در جریان جنگ تحمیلی که بیش از 45 کشور به صدام کمک می‌کردند و انواع تجهیزات موشکی در اختیار عراق قرار داده بودند و امکان تامین موشک برای رزمندگان وجود نداشت، نیاز به ساخت موشک در ایران بیش از پیش احساس می شد. بر اساس فراخوان دولت، 3 نهاد و دستگاه اجرایی کشور به حیطه ساخت موشک وارد شدند. پس از مدتی از 3 مجموعه فعال در حوزه موشکی، یک از آن دستگاه‌های اجرایی از کار کنار کشید. یک نهاد عمدتا روی ساخت موشک سوخت مایع متمرکز شد و نهاد دیگر روی موشک سوخت جامد تمرکز کرد و در نهایت در سال 1368 و به هنگام پذیرش قطعنامه 598 اولین موشک بغداد زن تولید ملی کشور در ایستگاه سمنان تست شد و سربلند از آب بیرون آمد. در سال 1368، با روی کار آمدن دولت سازندگی و ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی، ایشان به یکی از وزرا ماموریت طرحی برای ساخت موشک ماهواره‌بر را داد. نخستین طرح برای این منظور موشک با برد 700 کیلومتر بود که به رییس جمهور ارائه شد. آقای هاشمی رفسنجانی در این زمان تصمیم به ایجاد مرکز فضایی کشور گرفته و گروهی را مأمور کرد تا درباره ساختار فضایی کشور و جایگاه تشکیلاتی آن طرحی تهیه و ارائه کنند. مأموریت این تیم حدود 2 سال طول کشید و گزارش نهایی به رییس جمهور ارائه شد. بر اساس این طرح، سازمان فضایی در کشور باید تحت نظر بالاترین مقام اجرایی کشور و بدون محدودیت بودجه و مقررات جاری کشور ایجاد شود. بر اساس این بررسی‌ها مقرر شد سازمان فضایی زیرنظر ثروتمندترین دستگاه اجرایی و وزارت‌خانه قرار بگیرد و بر این اساس وزارت پست و تلگراف انتخاب شد و شورایی هم به نام شورای عالی فضایی به ریاست  رییس جمهور برنامه ها و سیاست ها و پروژه های آنرا تصویب کند. لایحه آن هم توسط دولت تهیه شده و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. در سال 1380 لایحه تشکیل سازمان فضایی در قالب لایحه وظایف وزارت ارتباطات در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و سازمان فضایی کشور رسماً شکل گرفت. شورای عالی فضایی هم با عضویت وزرای ارتباطات و دفاع و خارجه و راه و ترابری و صدا و سیما زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل و دبیرخانه این شورا در سازمان فضایی مستقر شد . رئیس سازمان فضایی معاون وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضایی بود. اما پس از سالیانی ملاحظه شد که سازمان فضایی خروجی قابل قبولی در حوزه فضایی نداشته و بیشتر در گیر امور تشریفاتی شده و بدون خروجی ملموسی ادامه حیات می دهد و کماکان کشور در حوزه فضایی خلأ داشت. وانگهی تشکیلات موازی متعددی در دیگر دستگاه ها از جمله وزارت علوم و وزارت جهاد و صدا و سیما هم راه اندازی شده بود و در عمل برآیند فعالیت ها گاهی نه تنها افزایش نمی یافت که خنثی هم می شد. در ابتدای دولت دهم، رهبری از رئیس‌جمهور خواستند تا بخش فضایی را فعال کند. در آن زمان بخش‌های فضایی متعددی در کشور فعال بودند. سازمان فضایی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز تحقیقات فضایی در وزارت ارتباطات، پژوهشگاه هوا و فضا در وزارت علوم، سازمان هوا و فضا در وزارت دفاع و پزوهشکده مهندسی در وزارت جهاد کشاورزی در حوزه فضایی فعالیت‌هایی را به صورت پراکنده انجام می‌دادند. آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت، برای فعال کردن بخش فضایی در نخستین قدم پرتاب نخستین ماهواره در سال 1389 را تکلیف کرد که این ماهواره کوچک و تحقیقاتی بود. در سال 1389 و پس از بررسی ها و مطالعات متعدد، برای ایجاد یکپارچگی امور فضایی و هم افزایی بیشتر در اجرای پروزه های فضایی، طرحی در شورای عالی اداری کشور به ریاست آقای احمدی نژاد رئیس جمهور به تصویب رسید که طبق آن سازمان فضایی از وزارت ارتباطات به ریاست جمهوری انتقال یافت. بر اساس این طرح پژوهشکده مهندسی جهاد شامل چهار مرکز در تهران و اصفهان و تبریز و شیراز از وزارت جهاد منتزع شده و به سازمان فضایی ملحق می شد؛ پژوهشگاه هوا و فضا از وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری منتزع شده و به سازمان فضایی ملحق می شد و مرکز تحقیقات فضایی از وزارت ارتباطات منتزع شده و به سازمان فضایی ملحق می شد و سازمان فضایی هم از وزارت ارتباطات منتزع شده و به نهاد ریاست جمهوری منتقل می شد. حکم رئیس سازمان فضایی مستقیما توسط رئیس جمهور صادر شده و شورای عالی فضایی به ریاست رییس جمهور و عضویت چند وزیر و به دبیری رئیس سازمان فضایی تشکیل می شد. سازمان فضایی در ترکیب جدید خود که بیش از 1500 نیروی متخصص و محقق و ستادی داشت، تجدید سازماندهی کرده و در تشکیلات جدید سازمان فضایی به عنوان جایگاه حاکمیتی و سیاست گذاری و تخصیص بودجه و نظارت بر اجرای پروژه ها تبیین وظیفه شد و در کنار آن پژوهشگاه جدید فضایی با تعداد بیش از 1200 نیروی متخصص و ستادی شامل هفت پژوهشکده سیستمی و تخصصی در تهران و شهرهای اصفهان و شیراز و تبریز و مازندران و یک گروه تخصصی حقوق فضا تشکیل شد. تصویب اساسنامه پژوهشگاه فضایی به مدت 2 سال از سال 89 تا 91 طول کشید تا در نهایت به تصویب شورای گسترش دانشگاه ها در وزارت علوم رسید. به این ترتیب، تعداد هفت پژوهشکده و یک گروه شامل پژوهشکده فضایی با  مأموریت ساخت و تولید ماهواره، پژوهشکده فضانوردی با ماموریت زیست فضا و اعزام انسان به فضا، پژوهشکده حمل و نقل فضایی با مأموریت انتقال وحمل ماهواره از مدار پایین به مدارات بالاتر، پژوهشکده مواد، پژوهشکده مکانیک و سازه‌های فضایی، پژوهشکده رانشگرهای فضایی، پژوهشکده کاربردها و خدمات فضایی به علاوه گروه حقوق فضا در قالب پژوهشگاه فضایی تشکیل شد. سازمان فضایی علاوه بر پژوهشگاه فضایی، توان علمی و تحقیقاتی دانشگاه های معتبر کشور را نیز در قالب واگذاری پروژه های طراحی ماهواره به کار گرفت و تحرک خوبی در میان متخصصین و اساتید و دانشجویان رشته های هوا و فضا ایجاد شده و ده ها آزمایشگاه و کارگاه های فضایی در دانشگاه های کشور احداث شد.  چندین ماهواره تحقیقاتی شامل ماهواره شریف ست در دانشگاه صنعتی شریف، ماهواره آت ست در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ماهواره های نوید 1 و نوید 2 در دانشگاه علم و صنعت و ماهواره‌های پارس 1 و پارس 2 در پژوهشگاه فضایی نیز به اجرا در آمدند و هم‌اکنون این ماهواره‌ها علیرغم اتمام مراحل تکمیل  سالهاست که بر زمین مانده‌ و هنوز پرتاب نشده اند. البته چندین ماهواره نیز در صنایع دفاع ساخته و بعضی از آنها پرتاب شد.  متاسفانه در 3 سال گذشته ماهواره جدیدی در دولت یازدهم سفارش داده نشده و ماهواره های امید و تدبیر همان ماهواره هایی هستند که قبل از سال 1392 طراحی و ساخته شده و پس از روی کار آمدن دولت جدید صرفا نام آنها تغییر کرد.  چه اصراری برای توسعه دانش فضایی در شرایط فعلی کشور وجود دارد؟ شاطرزاده: فضا یک حوزه از فناوری‌های آتی بشر است و آینده بشر بسیار وابسته به فضا خواهد بود. تکنولوژی فضایی در مرزهای دانش حرکت می‌کند و کشوری که مسلط به دانش و تکنولوژی فضایی است سرریز آن را در سایر صنایع و علوم استفاده می کند. حوزه فضا یک حوزه اقتدار آفرین بوده و موجب غرور ملی می شود. در آینده هر اقدام صنعتی با فضا ارتباط خواهد داشت. همچنان که هم‌اکنون برای ناوبری هواپیماها و کشتی ها و قطارها و کامیون ها و سایر وسایل حمل و نقلی، برای مدیریت بحران مانند سیل و زلزله و طوفان، برای آموزش و پزشکی، برای جغرافیا و نقشه برداری و امثال آن نیاز به حضور در فضا داریم. از نگاه امنیت ملی، ما نیاز به سیستم ناوبری بومی داریم . اکنون اروپایی ها و روس ها و چینی ها در کنار سیستم ناوبری آمریکایی GPS، سیستم های ناوبری اختصاصی خود شامل گالیلو و گلوناس و بایدو را به راه انداخته‌اند. از نگاه اقتصادی نیز فضا فزاینده‌ترین نرخ تولید ثروت را دارد. در حال حاضر درآمدهای فضایی در جهان حدود 70 میلیارد دلار تا 80 میلیارد دلار در سال است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 به رقم سالانه 500 میلیارد دلار برسد. از نظر فناوری، فضا در لبه و مرز تکنولوژی‌ است و  از سرریز تکنولوژی آن در سایر صنایع استفاده می شود. به این معنی که برای مثال یک تن سنگ آهن وقتی به یک تن فولاد تبدیل می‌شود، ارزش افزوده محدودی پیدا می‌کند، در حالی که اگر به محصول نانو تبدیل شود 15 تا 20 هزار دلار ارزش پیدا می‌کند و اگر به یک تن ماهواره تبدیل شود حداقل 300 میلیون دلار ارزش خواهد یافت و این رقم در یک ماهواره نظامی و با دقت بالا حدود 700 تا 800 میلیون دلار ارزش پیدا می کند. اهمیت موضوع فناوری فضایی به حدی است که دفتری در سازمان ملل با عنوان دفتر همکاری‌های صلح‌آمیز فضای ماوراء جو UNCOPOUS با عضویت 75 کشور ایجاد شده و با تدوین مقررات حضور در فضای ماوراء جو بر برنامه های صلح آمیز فضایی کشورها نظارت دارد. با توجه به اهمیت بارز حضور در فضا کشورها برای ثبت نقاط مداری در فضا بسیار تلاش می‌کنند؛ برای مثال هم‌اکنون فرانسه تعداد زیادی  نقطه مداری در فضا داشته و با قراردادن ماهواره در آن نقاط استفاده ملی و تجاری و نظامی از پتانسیل فضا می کند. ایران نیز 3 نقطه مداری در فضا داشته که به دلیل عدم استفاده 2 نقطه را از دست داده و هم‌اکنون برای حفظ یک نقطه باقی مانده در تلاش است. بنابراین اگر هم اکنون اقدام نکنیم فردا دیگر فرصتی برای اقدام نداریم. تغییرات ساختاری سازمان فضایی در کشور چگونه بوده است؟ شاطرزاده: با روی کار آمدن دولت آقای دکتر روحانی، آقای مهندس ترکان از سوی ریاست‌ جمهوری ماموریت یافت که در مدت 2 ماه سازمان فضایی را تعیین تکلیف کرده و ساختار و جایگاه جدید سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی را پیشنهاد دهد. جمع‌بندی بررسی‌های آقای ترکان این شد که یکپارچکی و تمرکز فعالیت‌های فضایی کشور باید حفظ شود. این موضوع مخالفانی در دولت داشت که خواستار تجزیه سازمان فضایی بودند. وزیر ارتباطات طبق وعده‌ای که قبل از وزارت داده بود خود را متعهد می دید که حتما سازمان فضایی و مرکز تحقیقات فضایی را به وزارت ارتباطات بازگرداند و بر این امر اصرار داشت ولی این خواسته به مفهوم انتقال حدود 250 تا 300 نفر از پرسنل موجود در سازمان و پژوهشگاه فضایی بود و لازم بود مابقی 1000 نفر پرسنل این مجموعه تعیین تکلیف شوند. وزارت علوم نیز پژوهشگاه هوا و فضای سابق خود را طلب می‌کرد. در این میان تعداد کثیری از پرسنل پژوهشگاه فضایی که شامل پژوهشکده های حمل و نقل فضایی و پژوهشکده مواد و پژوهشکده مکانیک و پژوهشکده رانشگرهای فضایی بودند بلا تکلیف بودند تا نهایتا با دستور مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ یکپارچگی مجموعه و علیرغم تمایل وزیر ارتباطات، تصمیم به انتقال کل پژوهشگاه فضایی به وزارت ارتباطات گرفته می‌شود. در این مدت که بیش از 18 ماه به طول انجامید بلاتکلیفی و سردر گمی در کل مجموعه فضایی کشور مشهود بود. درنهایت با مصوبه جدید شورای عالی اداری در دیماه 1393، مجموعه سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی به وزارت ارتباطات و پژوهشکده فضانوردی از پژوهشگاه فضایی منتزع شده و به عنوان پژوهشگاه هوا و فضا به وزارت علوم منتقل شد. مرکزی هم به نام مرکز ملی امور فضا و با حکم ریاست جمهوری در معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل شده و شورای عالی فضایی و سیاستگذاری امور فضا به آن مرکز واگذار شد. هم‌اکنون پژوهشگاه هوا و فضا در وزارت علوم برنامه چندان متمرکز و مشخصی برای فعالیت نداشته و عدم اختصاص بودجه مناسب و عدم واگذاری پروژه بزرگ و سیستمی باعث شده که فعالیت‌های این پژوهشکده به شدت کاهش یابد. پروژه اعزام انسان به فضا نیز با صفر شدن بودجه آن تعطیل شده است. در وزارت ارتباطات نیز، بودجه قطع شده پژوهشگاه فضایی تاحدودی برقرار شده است، اما در پی تحولات اخیر و ادامه‌دار شدن وقفه در فعالیت ها، نیروهای متخصص و نخبه پراکنده شده‌اند و تعدادی مهاجرت کرده و بعضا جذب سازمان های فضایی کشورهای دیگر شده اند. علاوه بر این سازمان فضایی به عنوان بازوی اجرایی حاکمیتی در کنار مرکز ملی امور فضا به عنوان متولی برگزاری شورای عالی فضایی دچار دوگانگی شدیدی شده و اختلافات بین این دو تشکیلات فزونی یافته است به گونه ای که جلسه شورای عالی فضایی در دولت یازدهم حتی یکبار هم تشکیل نشده و در این  3 سال مصوبات شورای عالی فضایی بلاتکلیف بوده است. با نهایت تاسف باید گفت که این بهم ریختگی تشکیلات فضایی و سردرگمی ها و اصطکاک های درون سازمانی ایجاد شده باعث توقف برنامه فضایی ایران و از هم گسستگی سیاست های فضایی در کشور شده است. امری که بعضی از آن به عنوان یک حرکت خواسته و مطلوب دولت یاد می کنند زیرا در راس وزارت ارتباطات و مشاورین ویژه فضایی وزیر ارتباطات و در هرم تصمیم گیری در دولت یازدهم اعتقادی به برنامه فضایی وجود نداشته و از مجموعه اقدامات انجام شده قبلی به عنوان شو و نمایش یاد می شود و گاهی هم به استهزا گرفته می شود و در میان مطلعین از برنامه فضایی کشور به عنوان اولین قربانی در مذاکرات برجام یاد می شود. آینده نزدیک فعالیت‌های فضایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ شاطرزاده: سازمان فضایی از ابتدای دولت یازدهم به دنبال خرید ماهواره از فرانسوی‌ها رفت که بی‌نتیجه ماند و اکنون با روس‌ها برای خرید ماهواره مذاکره می‌کنند. امسال رهبری از دولت خواستند که در حوزه فضایی گزارش دهند و در برنامه ششم توسعه نیز تاکید بر تقویت حوزه فضا کرده اند. از این رو به نظر می رسد جهشی دوباره در فعالیت‌های فضایی ایجاد شود. از بین ماهواره های بر زمین مانده، آقای دکتر بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران وعده دادند که تا پایان سال حتماً یک پرتاب خواهند داشت. هزینه بالای پرتاب ماهواره و بودجه محدود اختصاص یافته به برنامه فضایی عملا سازمان فضایی را با چالش مواجه کرده است. به دلیل وقفه در فعالیت‌های فضایی، تعدادی از متخصصان فضایی کشور جذب برنامه های فضایی امارات، قطر شده و یا به امریکا و کانادا رفته‌اند. امارات برنامه گردشگری فضایی تا سال 2025 را در دستورکار دارد و با حقوق‌های کلان متخصصان فضایی ایرانی را دعوت به همکاری می‌کند. توان فضایی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ شاطرزاده: هرچند ما تاکنون ماهواره عملیاتی مخابراتی یا سنجشی نساخته ایم اما در ساخت ماهواره های تحقیقاتی به توانمندی های خوبی دست پیدا کرده ایم. نیروی انسانی متخصص و جوان و نخبه ما یک مزیت است که موقعیت مارا نسبت به همسایگانی چون پاکستان و ترکیه متمایز کرده است و زیر ساخت ها و آزمایشگاه های خوبی در حوزه فضایی ایجاد شده است. بنابراین اگر اراده ملی و اعتقادی در دولت به برنامه فضایی وجود داشته باشد حتما می توانیم در یک بازه زمانی کوتاه به ساخت ماهواره های عملیاتی از جمله سنجشی و مخابراتی دست پیدا کنیم. متاسفانه برنامه فضایی ایران حدود 3 سال عقب افتاده اما می تواند با شتاب مناسبی عقب افتادگی خود را جبران کند. امید به غربی ها و به طور خاص فرانسوی ها برای تامین ماهواره و مذاکرات بی حاصل با آنها بیش از 3 سال کشور را عقب انداخته و سازمان فضایی امروز در حال مذاکره با روسیه برای ساخت ماهواره ملی به صورت مشترک است . سازمان فضایی که طبق قانون متولی سیاستگذاری و برتامه ریزی برای توسعه دانش و فن آوری فضایی است امروز تبدیل به مسئول خرید ماهواره از غربی ها شده است هرچند که تاکنون حتی در امر خرید هم موفقیتی حاصل نشده است و این یعنی خسارت محض و عقب افتادگی از برنامه ملی. امروز همه به این نتیجه رسیده اند که باید توان فضایی کشور را یکپارچه کرد، عزم و اراده ملی را به کار گرفت، جوانان غیور و متخصص میهن را به کار گرفت و نیاز کشور در حوزه فضا را حل کرد. حتی ماهواره ای به نام مصباح که 10 سال پیش با مشارکت ایتالیایی‌ها ساخته شد تاکنون روی زمین مانده هنوز پرتاب نشده و اکنون دیگر فناوری آن قدیمی شده است.  صنعت فضایی چه صرفه اقتصادی برای ایران دارد؟ شاطرزاده: فقط ساخت ماهواره را اگر بخواهیم در نظر بگیریم با قیمت کمتر از یک پنجم جهانی امکان ساخت ماهواره های تحقیقاتی و سنجشی و حتی مخابراتی را داریم اما ارزش اصلی اقتصادی تکنولوژی فضایی در حوزه خدمات فضایی در کشاورزی، پزشکی، محیط زیست، ناوبری، مدیریت بحران و مخابرات و بانک و هزاران کاربرد دیگر است که به خوبی با تکیه بر خیل نیروهای تحصیلکرده و متخصص خودمان می توانیم به آن دست یابیم.   ایراد اصلی در فعالیت‌های فضایی ایران را در کجا می‌بینید و پیشنهاد اصلاح چیست؟ شاطرزاده: بودجه تحقیقاتی پژوهشگاه فضایی عمدتا از محل درآمدها دیده شده که این درست نیست. باید بر اساس برنامه و پروژه های مصوب شورای عالی فضایی بودجه مناسب آنهم در اختیارحوزه تحقیقات فضایی قرار گیرد و دولت مشتری خدمات فضایی بشود تا حوزه فضایی به بالندگی برسد. نگاه دولت به فعالیت های اقتصادی در بخش فضا نگاهی غیر منطبق بر واقعیات است. اگر در آمریکا و اروپا امروز شاهد فعالیت های اقتصادی در زمینه خدمات و کاربرد های فضایی هستیم حاصل 50 سال سرمایه گذاری دولت ها و تجربه در این مسیر است در صورتیکه ما هنوز در ابتدای راه هستیم و این بخش نیاز به مساعدت و اراده جدی دولت دارد. سازمان فضایی باید یک آژانس ملی و بین قوایی، زیر نظر 2 قوه مجریه و مقننه باشد تا تغییر و تحولات سیاسی و تغییر دولت ها تاثیری بر برنامه های آن نداشته باشد. اگر بار دیگر ساختار سازمان فضایی در کشور منسجم شده و حداقل به مدل قبل از سال 92 برگردد و منابع لازم بار دیگر تخصیص داده شود، می‌توانیم به اهداف قبلی دست پیدا کنیم و البته علی‌رغم تأخیر چند ساله، این بار نرخ رشد سریع‌تر از قبل خواهد بود. کارشناسان امر و گزارش مرکز پژوهش‌ها از وضعیت صنعت فضایی در کشور تایید می‌کنند که سند جامع توسعه هوافضا مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی سند کاملی برای راهبرد فضا در کشور است و بهتر است حرکت طبق سند انجام شود. منبع: فارس انتهای خبر/111   ]]> اجتماعی Sun, 15 Jan 2017 09:01:27 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16291/برنامه-فضایی-کشور-نخستین-قربانی-برجام-پژوهشکده-هوا-فضا-حالت-نیمه-تعطیل یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی دی‌ماه فردا واریز می‌شود http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16286/یارانه-۴۵۵۰۰-تومانی-دی-ماه-فردا-واریز-می-شود به گزارش "حافظ نیوز"،براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، هفتاد و یکمین مرحله یارانه نقدی خانوار فردا یکشنبه ۲۶ دی ماه ۹۵ واریز خواهد شد. براین اساس یارانه نقدی برای هر نفر 45 هزار و 500 تومان بوده که ساعت 24 یکشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. همچنین یارانه نقدی بامداد روز دوشنبه قابل برداشت است. انتهای خبر/111 ]]> اجتماعی Sat, 14 Jan 2017 11:04:36 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16286/یارانه-۴۵۵۰۰-تومانی-دی-ماه-فردا-واریز-می-شود هنگامی که آسمان پاک و آبی شیراز به یک «نشانه بد» تبدیل می شود http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16278/هنگامی-آسمان-پاک-آبی-شیراز-یک-نشانه-بد-تبدیل-می-شود حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی وارونگی هوا، به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد شده و در این شرایط درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقه فوقانی می‌باشد. در چنین حالتی، جابجایی توده های مختلف جوی و انتقال هوا که یک امر طبیعی به شمار می رود، با کندی مواجه شده و در برخی مواقع، متوقف می شود. بنابراین، در شهرهای صنعتی و بزرگ که میزان آلاینده هایی نظیر دود و ذرات معلق، زیاد است پدیده آلودگی ناشی از وارونگی هوا یک مشکل حل نشده قدیمی محسوب می شود که در فصول سرد خودنمایی می کند. این روزها، شهرهای صنعتی کشور حال و روز خوبی ندارند. علیرغم اینکه در تهران، طی هفته های گذشته بارندگی های نسبتا خوبی رخ داده اما این شهر تنها پس از چند روز از صاف و آفتابی شدن هوا، مجددا رنگ آلودگی به خود گرفت. آسمان اصفهان، تبریز، مشهد و اهواز نیز این روزها چندان صاف نیست و میزان آلایندگی در این شهرها به مرز خطر نزدیک می شود. حتی اراک که یک کلانشهر محسوب نمی شود نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به دلیل وجود صنایع و کارخانجات فراوان، هوای آن در این روزها به حالت هشدار نزدیک می شود. اما در میان تعداد زیاد شهرهای صنعتی و کلانشهرهایی که در این ایام با مشکل وارونگی هوا مواجه هستند، آسمان شیراز همواره صاف و آفتابی بوده و حتی اگر بارندگی و وزش باد نیز به سراغ این کلانشهر در فصول سرما نیاید، باز هم پدیده وارونگی هوا در شیراز چندان یک بحران نیست. به راستی چرا شهری چون اراک با قریب پانصدهزار نفر جمعیت بر اثر پدیده وارونگی با بحران آلودگی هوا مواجه می شود اما شهر شیراز با قریب یک میلیون و هفتصد هزار نفر با این بحران طی سالهای اخیر مواجه نشده است؟ پاسخ این پرسش را نه در تدبیر مسئولین و یا تمهیدات دستگاه های مختلف بلکه باید در شهرک صنعتی شیراز و دیگر شهرک های صنعتی حومه شیراز جستجو کرد! طی سالهای اخیر، بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ شیراز و استان فارس، به دلایل متعدد اقتصادی و غیر اقتصادی، با رکود، از دست دادن بازارهای داخلی و خارجی و در نتیجه خطر ورشکستگی مواجه شده اند و ناچارا به کاهش ظرفیت تولید خود اقدام کرده اند. اقدامی که از کاهش چشمگیر برق و آب و گاز مصرفی صنایع کوچک و بزرگ استان نیز می توان آن را دریافت. اولین نتیجه چنین اتفاقاتی، تعدیل نیرو و اخراج کارگران بوده که همین مسئله نیز منجر به افزایش چشمگیر نرخ بیکاری در فارس شده و در ادمه، به یک بحران فراگیر در سطح استان تبدیل شده است تا جایی که افشانی استاندار فارس نیز طی هفته های اخیر، بر این موضوع صحه گذاشت و در نشست اقتصاد مقاومتی استان، اعلام کرد که فارس به لحاظ بیکاری در صدر استانهای کشور است. این بحران در شرایطی با استان فارسیها دست به گریبان است که در این ایام، بسیاری از مسئولان و رسانه ها بی سر و صدا از کنار صنایع رو به رکود استان می گذرند و در این روزهای سیاست زدگی، کمتر رسانه و یا مسئولی است که دغدغه اش سامان دادن به صنایع خرد و کلان استان و یا ایجاد صنایع جدید باشد. بنابراین، در روزهایی که بسیاری از کلانشهرها و شهرهای صنعتی کشور، حسرت هوای پاک و آسمان آفتابی شیراز را می خورند، شیرازیها و فارسیها می دانند که این پاکیزگی هوا نشانه بدیست! آری چرخهای صنایع این شهر و استان دیگر مثل قبل نمی چرخد که بخواهد برای هوا و آسمان آبی شآن یراز آلایندگی ایجاد کند!   نویسنده: مصطفی مشفقیان ]]> اجتماعی Fri, 13 Jan 2017 21:26:46 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16278/هنگامی-آسمان-پاک-آبی-شیراز-یک-نشانه-بد-تبدیل-می-شود میکروب ها همیشه خطرناک نیستند! http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16256/میکروب-همیشه-خطرناک-نیستند به گزارش "حافظ نیوز"،پس از دهه ها تلاش در زمینه میکروبیوم انسان_جوامعی از میکروب ها که در ما و با ما زندگی می کنند_ چیزهای زیادی تغییر کرده شده است. اما هنوز هم برخی اصرار دارند که نمی توانیم میکروب ها را خوب بنامیم. با این وجود ثابت شده است که جوامع میکروبی خاص برای سلامت فردی ما بسیار حیاتی هستند. بسیاری از آنها می توانند به نفع ما باشند و بسیاری اوقات هیچ آسیبی به ما نمی زنند. این دانش جدید اکتشافاتی را به دنبال دارد و منجر به ارزیابی مجدد مداوم در دو زمینه ضروری بشریت یعنی پزشکی و کشاورزی می شود. اعضای میکروبیوم ما، به ویژه آنهایی که در روده زندگی می کنند نه تنها مانع برخی بیماری ها می شوند بلکه ترکیباتی را ایجاد می کنند که حتی بدن نمی تواند آنها را بسازد. Butyrate(بوتیرات) یکی از این ترکیبات است _ بدون یک منبع ثابت، سلول های روده بزرگ شروع به نقص می کنند که می تواند منجر به برخی سرطان ها و سندرم روده شود. انتقال دهنده عصبی serotonin(سروتونین) نیز یکی دیگر از این ترکیبات است که میکروب های روده را ایجاد می کند. سطوح ناکافی این ترکیبات باعث احساس بدخلقی در ما می شود. از سوی دیگر در دنیای گیاه شناسی میکروب های مفید زندگی در و بر روی ریشه های گیاه باعث تولید هورمون های رشد گیاه و تحریک گیاهان برای تولید ترکیبات دفاعی می شوند. گیاهان به نوبه خود قندها و پروتئین ها را از ریشه های خود برای تغذیه میکروب های داخل خاک ایجاد و آزاد می سازند که این هم فوایدی را به دنبال دارد. میکروب های مزاحم مانند آفات و عوامل بیمای زا می توانند تکثیر و افزایش بیابند. در درازمدت، این پایه و اساس میکروبی دفاع طبیعی و سیستم ایمنی بدن ما را تضعیف می کند. در واقع، جنگ طولانی مدت ما با میکروب ها پیروزی های بزرگ و عواقب پیش بینی نشده ای را به همراه داشته است. در حالی که ما شیوه درمان بسیاری از بیماری های عفونی را پیدا کرده ایم، و در حال حاضر ویروس ها و میکروب های بیماری زا می توانند با استفاده از آنتی بیوتیک ها کشته شوند. از دست دادن یا تغییر میکروبیوم انسان نیز در برخی بیماری های مزمن رایج که طاعون زندگی مدرن ما هستند از جمله دیابت نوع 1 و 2، بیماری های التهابی روده، سرطان های خاص، اسکلروزهای مختلف، آسم و آلرژی نقش دارد. و در زمینه کشاورزی نیز اگرچه در سال های اخیر عملکرد بالایی داشته ایم؛ اما کشاورزان نیز با زمینه های بیشتری در شیوع آفات و تجدید حیات مواجه هستند که ضررر و زیان جهانی در حاصلخیزی خاک های آسیب پذیر دارد. در طول چند دهه گذشته، ما با بسیاری از این مشکلات آشنا شده و راههایی برای چگونگی رفتار با جوامع میکروبی زنده در خاک پیدا کرده ایم. در کتابی که اخیرا با نام نیمه پنهان طبیعت منتشر شده برخی از اصول راهنما برای نحوه جذب و همکاری با میکروب ها بر اساس پیشرفت در علوم میکروبیوم آمده است. حفاظت و در صورت امکان بازیابی میکروبیوم ها کلیدی است. ما می توانیم میکروبیوم کودکان را با دادن آنتی بیوتیک ها تنها در مواقع نیاز حفاظت کنیم. و هنگامی که افراد نیاز به یک دوره آنتی بیوتیک دارند پزشکان متخصص باید یک نسخه اضافی از پروبیوتیک ها را نیز برای آنها تجویز کنند. پروبیوتیک ها معمولا گونه های خاصی از باکتری ها هستند که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند می توانند به بهبود فلور روده بعد از دوران آنتی بیوتیک کمک کنند. ما همچنین می توانیم کشت میکروبیوم ها را تمرین کنیم. خوردن یک رژیم غذایی غنی از فیبر های مغذی می تواند میکروبیوم روده را تقویت و بهترین راه برای حفاظت از آن است. گیاهان هم می توانند از میکروبیوم ها به خوبی تغذیه شوند. استفاده از گیاهان پوششی و تناوب متنوع به ساخت مواد آلی، که در باکتری های مفید خاک رشد می کنند، کمک می کند. شیوه هایی از این قبیل یک پایه ضروری برای حفظ و حفاظت از میکروبیوم لازم برای داشتن یک بدن سالم و مزارع مولد کمک می کنند. در واقع نظارت بر میکروب های مفید شیوه موثر و شاید تنها راه برای نگه داشتن میکروبیوم ها است. انتهای خبر/111   ]]> اجتماعی Mon, 09 Jan 2017 09:50:49 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16256/میکروب-همیشه-خطرناک-نیستند خط زرد سکوهای مترو، مرزی میان مرگ و زندگی است http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16255/خط-زرد-سکوهای-مترو-مرزی-میان-مرگ-زندگی به گزارش "حافظ نیوز"،مدتی است که شاهد اتفاقات تلخ و ناگواری در ایستگاه های مترو پایتخت هستیم که جز مرگ و مصدومیت های شدید به چیز دیگری ختم نمی‌شود که این مسأله خود موجب شده تا خاطراتی تلخ برای مسافران و کارکنان مترو رقم بخورد. همه ما در ایستگاه های مترو بارها هشدار عدم نزدیک شدن به خطوط زرد رنگ روی سکوها را شنیده ایم، اما به دلایلی مانند ازدحام بیش از حد جمعیت خصوصاً در ساعات اوج ترافیک در ایستگاه، ناخودآگاه آن را نادیده می گیریم که این مسأله باعث به وجود آمدن خطرات جبران ناپذیری می‌شود. این اتفاقات تلخ ایجاد شده اخیر در ایستگاه های مترو، ممکن است به علت بی توجهی به هشدارها، ازدحام و شلوغی جمعیت باشد که در راستای حل این عوامل، مسئولان مترو سعی دارند با ایجاد راهکارهایی، این اتفاقات را چه به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه کاهش دهند. نصب درب‌های حائل در گرو تأمین بودجه نصب دیوارهای حائل در ایستگاه های مترو که شامل سیستم محافظ سکو یا PSD دیوارهای شیشه ای و درهای اتوماتیکی است که در طول مترو نصب می شود و پس از ورود قطار به ایستگاه و توقف کامل آن، درب‌های حائل که دقیقأ در مقابل درب‌های قطار قرار گرفته اند، به طور اتوماتیک باز می‌شوند که اجرایی شدن این پروژه کاری پر هزینه است و در صورت تأمین مالی، شهرداری می تواند به راحتی آن را عملی کند که تاکنون طرح یک فوریت آن در شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده و چشم انتظار رقمی است که در سال آینده برای احداث این درب‌ها تعیین می شود. هزینه نصب درب‌های حائل در هر ایستگاه حدود 3 میلیارد تومان است که در صورت تصویب باید اولویت نصب این درب‌ها به ایستگاه های پر تردد اختصاص یابد. محمد احمدی بافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در این باره گفت: هزینه نصب درب‌های حائل کمتر از خرید ناوگان نیست و این درب‌ها وسایل گران قیمتی هستند، زیرا دقیقأ سیستم سیگنالینگ آن ها با سیستم قطار منطبق بوده و یک نرده یا کرکره نیست که نصب راحتی داشته باشد، بلکه دارای سیستم پیچیده ای است. عملیاتی شدن درب‌های ایمنی در سایر کشورهای دنیا این سیستم ها در بسیاری از متروهای دنیا مانند کشور فرانسه و امارات، عملیاتی شده و ریسک حادثه و مرگ را در ایستگاه های مترو به صفر می رساند که علاوه بر تضمین ورود ایمن مسافران به قطار، باعث افزایش سرعت حرکت، کاهش تأخیر در حرکت مجدد قطار، جلوگیری از ورود افراد به ریل و تونل مترو، کاهش هزینه های سرمایش و گرمایش و مدیریت ورود و خروج در زمان ازدحام و اضطرار می شود، گفتنی است این سیستم بیش از 20 سال است که در شهرهایی مانند هنگ کنگ، سنگاپور، مسکو، سن پترزبورگ، پاریس و بسیاری از شهرهای آمریکا و انگلیس مورد استفاده قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت مترو تهران معتقد است: در کشورهای دنیا، درب‌های حائل برای ایستگاه های شلوغ مترو استفاده نمی شود، بلکه عمدتأ برای درج تبلیغات بر روی دیواره های آن ها نیز استفاده می شود و به دلیل این که این درب‌ها حائل میان سکو و قطارند، اگر مسافری مانع بسته شدن درب‌های قطار شود، امکان ماندن فرد بین درب‌های مترو و حائل وجود دارد که این مسئله خود حادثه ساز خواهد شد. متروی دبی با داشتن 2 خط مترو و47 ایستگاه یکی از نمونه هایی است که در آن دیوار شیشه ای نصب شده و مکانی ایمن برای مسافران است، زیرا سکوی ایستگاه توسط دیواره شفاف شیشه ای با درب‌های اتوماتیک به طور کامل از قطار جدا شده است. هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو تهران می گوید: نصب این درب‌ها علاوه بر کاربری ایمن موجب جلوگیری از هدررفت انرژی نیز خواهد شد اما اجرای این طرح هزینه های زیادی را با خود به همراه دارد، چراکه در کشورهایی که این طرح اجرا شده، قطارها به صورت اتوماتیک بوده و راننده ندارند، در حالی که قطارهای ما توسط راننده هدایت می‌شوند و باید در صورت اجرا برای همزمان باز شدن درب‌های مترو و محافظ سکو تدابیر خاصی اندیشیده شود. نقش پررنگ فرهنگ سازی و آموزش شهروندی آموزش های شهروندی در خصوص استفاده صحیح از مترو و رعایت قوانین از سوی مسافران دست کمی از الزام درب‌های ایمنی ندارد، زیرا تا زمانی که شهروندان به اهمیت فرهنگ استفاده از مترو واقف نشوند مانند این که در هنگام توقف مترو در ایستگاه، ابتدا اجازه پیاده شدن به مسافران داخل قطار را دهند و سپس سوار شوند نیز بسیار مهم است و در صورت عدم رعایت این موارد جزئی اما مهم حتی درب‌های ایمنی نیز کاری از پیش نمی برند و قبل از نصب آن ها ابتدا باید فرهنگ سازی در میان شهروندان صورت گیرد و در کنار تأمین تجهیزات و توسعه مترو باید آموزش شهروندی در دستور کار قرار گیرد، زیرا مترو یک صنعت جدید در کشور است. نصب درب‌های ایمنی پیش نیاز اتوماتیک شدن خطوط چنین ناوگان گسترده ای که روزانه حدود 4 میلیون مسافر از طریق آن در شهر جابه جا می شوند، نیازمند دارابودن سیستم ایمنی مجهز برای سلامتی مسافران است و اتوماتیک کردن خطوط مترو و افزایش ایمنی مسافران دو هدف اصلی نصب درب‌های حائل مترو در دنیاست و در واقع نصب این درب‌ها پیش نیاز اجرای خطوط تمام اتوماتیک مترو است، به طوری که قطارهای تمام اتوماتیک به صورت خودکار و حتی گاهی بدون راهبر حرکت می کنند که به طور حتم استفاده از این قطارها نیازمند احداث درب‌های حائل است. نصب درب‌های ایمنی نیز باید در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد تا از ورود مسافران به حریم ریلی جلوگیری شود و حوادث در مترو کاهش یابد. انتهای خبر/111   ]]> اجتماعی Mon, 09 Jan 2017 09:44:58 GMT http://www.hafeznews.ir/fa/doc/news/16255/خط-زرد-سکوهای-مترو-مرزی-میان-مرگ-زندگی